Omdisponerer fløy på Nøstehagen

Foto: Cecilie Johannessen/Lierposten
Lier kommune omdisponerer en fløy på Nøstehagen bo- og omsorgssenter til fremtidig bruk for koronasmittede innbyggere som har behov for pleie.

Det er nå en pandemisituasjon i landet og det er nasjonal beredskap iverksatt. Dette krever tilpasning i alle ledd av helsetjenesten. Kommunen følger nasjonale retningslinjer for å opprettholde best mulig funksjon på alle nivå i denne situasjonen.

Lier kommune forbereder en situasjon med mange som er smittet av koronavirus – både i befolkningen generelt og blant pasienter på sykehjem.

Kommunen er bedt om å ha et slikt mottak av nasjonale myndigheter. Derfor omdisponerer vi en fløy på Nøstehagen bo- og omsorgssenter til fremtidig bruk for koronasmittede innbyggere som har behov for pleie. Det inkluderer både eldre pasienter som fra før bor på sykehjem og øvrige innbyggere som blir smittet.

Fløyen som nå omdsiponeres er en kortidsavdelig med åtte enkeltrom. Noen av pasientene som bodde her er overført til kortidsavdelinger ved andre sykehjem i Lier, og for andre var kortidsoppholdet over.

Viktig å bruke etablert sykehjem

Nøstehagen har en fysisk utforming som gjør det mulig å etablere en avdeling som er adskilt fra den øvrige driften. Dette tiltaket er for å avhjelpe sykehusene i tiden fremover.

- Det var viktig å ta i bruk et etablert sykehjem i Lier for å ha tilgang til nødvendig utstyr og tilfredstillende renholdsfasiliteter i form av skyllerom, opplyser Hanne Berg Stubberud, kommunalsjef for helse, omsorg og velferd.

Gode rutiner

Personalet på denne fløyen vil tilhøre egen enhet i løpe av vakten. Det vil være gjeldene rutiner for smitteregime rundt hver enkelt pasient. Pasienter og personale på smitteavdelingen vil ikke oppholde seg i fellesarealet ut over smittefløyen.

- Liers sykehjem har gode rutiner for å håndtere smittede pasienter, sier Berg Stubberud.