Ønsket 13 nye lærlinger velkommen

Torsdag 18. august var første dag for nye lærlinger i Lier kommune. Kommunen har nå som mål å ha én lærling per 500 innbyggere.

Lærlingene ble tatt imot og ønsket velkommen av ordfører Gunn Cecilie Ringdal og kommunedirektør Sikke Næsheim på Haugestad.

Her var de samlet for introduksjonsdag for nye lærlinger i Lier kommune.

– Hårete mål

Per i dag er det 33 lærlinger i kommunen, inkludert de som begynner i år. For noen år siden ble Lier kommune den første i daværende Buskerud fylke til å nå målet om én lærling per tusen innbyggere.

Målet i dag er én per 500 innbyggere.

– Det er et veldig ambisiøst og hårete mål. Den reisen har vi startet på, men da skulle vi i teorien hatt femti lærlinger til sammen, Bjørnar Dahler, HR-rådgiver i Lier kommune.

Det er KS (kommunesektorens organisasjon) som setter nasjonale mål for antall lærlinger.

Tre fagretninger

De 13 lærlingene som begynner utdanningsløpet sitt i år er fordelt på tre fagretninger, hvorav ni skal gå helsefag, to skal gå barn- og ungdomsfag og to på kontor og administrasjon.

Litt over halvparten av alle lærlingplassene i kommunen går helsefag, men at det er lærlinger innen alle tre fagretningene er i år bra, forteller Dahler.

– Vi ser at vi har en veldig variasjon i år. Vi har opplevd å få null nye lærlinger i kontorfag, for eksempel. Det er naturlige svingninger.

Flere veier til målet

Det finnes flere veier til målet for disse lærlingene. Kommunen tilbyr tre ulike løp innen de tre fagfeltene.

Det ordinære løpet er to år på skole etterfulgt av to år som lærling. Et annet løp kalles dobbeltkompetanseløpet, og det er fire år parallelt på skole og som lærling. Da er de på skolen noen dager i uka, og andre dager ute som lærlinger.

Det siste løpet kalles Menn i helse og er et nasjonalt satsingsprosjekt for å få menn inn i helsesektoren.

Dette er de nye lærlingene i Lier kommune:

• Benjamin Dudley
  • Julia Hiacynta Slodczyk