Oppfordrer alle til å takke ja til oppfriskningsdose

Lier kommune har begynt på kalle inn aldersgruppen 45-64 år for oppfriskningsdose nå i desember, men hundrevis har takket nei til timen de har fått. Kommuneoverlege Ingrid Bjerring oppfordrer alle til å takke ja så snart de får tilbudet.

I Lier har innbyggere over 65 år, der det har gått minst fem måneder fra dose 2, fått innkalling til oppfriskningsdose før jul. Dette er i tråd med føringene fra nasjonale helsemyndigheter.

En annen føring fra regjeringen er at kommunene i neste steg skal tilby oppfriskningsdose til innbyggere i alderen 45-64 år. Kommunene har i denne sammenhengen fått i oppdrag å utvide vaksinasjonskapasiteten for å få dette til så raskt som mulig.

Lier kommune har derfor satt opp tre ekstra vaksinasjonsdager i desember for å kunne tilby oppfriskningsdose til innbyggere mellom 45 og 64 år. I forrige uke startet vi med å kalle inn innbyggere i denne gruppen.

Hundrevis har takket nei til time for oppfriskningsdose

Svært mange i alderen 45-64 år takker imidlertid nei til timen de har fått for oppfriskningsdose i desember.

• Til vaksinering 9. desember har 90 av 740 innkalte takket nei.

• Til vaksinering 16. desember har 289 av 720 innkalte takket nei.

• Til vaksinering 22. desember har 171 av 406 innkalte takket nei.

Kommuneoverlege Ingrid Bjerring oppfordrer alle til å takke ja til oppfriskningsdosen med en gang de får tilbudet.

- Nå ser vi en oppblomstring av en ny variant av koronaviruset. Omikron-varianten ser ut til å smitte enda raskere enn den forrige varianten, men det ser ut til at vaksinen fremdeles beskytter godt mot alvorlig sykdom og død. Derfor er mitt klare råd å takke ja til oppfriskningsdosen når tilbudet kommer fra kommunen, sier Bjerring.

Travle desember

Kommunen vet ikke hvorfor såpass mange i alderen 45-64 år har takke nei til timen de har fått tildelt for oppfriskningsdose, men antar det kan henge sammen med travle desemberdager.

- Vi forstår at mange er opptatt i desember, men vi anmoder alle om å takke ja til timen de får innkalling til fordi vi nå opplever en sterk økning i smittetrykket i Lier og nabokommunene, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

- Vi har personell som står klare til å vaksinere, og vi får store leveranser av vaksiner, supplerer Martine Fosse Linderman, leder av koronavaksinasjonsprogrammet i Lier.

Mange ledige timer i desember

Hvis timen man har fått til oppfriskningsdose enten 9. desember, 16. desember eller 22. desember ikke passer, oppfordrer vi liungene til å gå inn via helsenorge.no og booke en ledig time en av de to andre dagene.

- I og med at en del har takket nei til time for oppfriskningsdose, har vi mange ledige timer i desember, sier Martine Fosse Linderman.

Alternativt kan de booke en ledig time i januar.

- Min anbefaling til liungene i alderen 45-64 år er å ta oppfriskningsdosen så raskt de kan etter at det har gått seks måneder fra dose to, sier kommuneoverlege Bjerring.

Vi hjelper deg gjerne!

Dersom innbyggere synes det er vanskelig å flytte eller booke time via helsenorge.no. kan de sende e-post til vaksine@lier.kommune.no eller ringe vår vaksinetelefon på 404 08 423. Telefonen er betjent mandag, tirsdag og fredag mellom klokken 09.00 og 11.00.

- Vi hjelper deg gjerne slik at så mange som mulig får tatt oppfriskningsdosen så tidlig som mulig, sier Martine Fosse Linderman.

Alle over 18 år vil få innkalling

Samtidig som vi nå kaller inn innbyggere mellom 45-64 år til oppfriskningsdose, starter vi med å kalle inn liunger fra 18-44 år. Hovedprinsippet er at vi jobber oss nedover i aldersgruppene.

Det er viktig å påpeke at det må ha gått seks måneder mellom dose 2 og oppfriskningsdosen for disse gruppene. Det betyr at en yngre person som av ulike årsaker fikk dose 2 før deg, også vil få tilbud om oppfriskningsdose før deg.