- Finn minst én god ting du kan glede deg over, og del dine gleder med andre!

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal har skrevet et nytt brev til liungene. Hun takker alle som står på i disse dager, og oppfordrer oss alle til å finne noe å glede oss over og dele disse gledene med andre.

Kjære liunger,

Lier kommune har, som jeg skrev i mitt forrige åpne brev til dere, iverksatt en rekke ordninger som skal bidra til trygghet for liv og helse. Blant annet luftveisklinikk og egen smitteavdeling for koronasmittede som trenger pleie. Nå har det gått over to uker siden statsministeren trykket på den store røde knappen, og det er viktig at vi i kommunen fortsetter med ordninger som skal trygge liv og helse. I tillegg ønsker vi å bidra til håp og glede i hverdagen.

Dette har vært uker med en svært annerledes hverdag for oss alle. Noen av dere er helt sikkert lei av å vente på å få tilbake den fine hverdagen - noen er redde for sine nærmeste, fremtiden eller egen helse. Vi vil fortsette med våre ordninger for at dere skal kunne ha færre bekymringer, både for dagen i dag og for fremtiden. Denne uka har jeg vært på besøk hos rektor på Tranby skole. Jeg fikk snakke med to elever og en lærer via en iPad. I tillegg fikk jeg høre litt om hvordan skolen jobber med hjemmeskole og hva som er erfaringene så langt. For øvrig har jeg to barneskoleelever hjemme.

Det sies at vi har videreutviklet vår håndtering av digitale verktøy med over ett tiår på bare to uker. Det kan det ikke være noe tvil om. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er svært imponert og takknemlig for rektorer og læreres evne til å snu seg rundt og sørge for en moderne og godt fungerende hjemmeskole. Til tross for den enorme krisen som har rammet hele verden, klarer vi fortsatt å utføre et av de aller viktigste samfunnsoppdragene våre på en god måte; undervisning og opplæring av barn og unge. Mye takket være rektorer og lærere som evner å ta i bruk digitale og teknologiske verktøy, men også takket være engasjerte foreldre og foresatte.

Det er ikke alle som har det like bra selv om mange av oss kan hjelpes av digitale verktøy. At mennesker blir sårbare er noe av det vondeste med krisesituasjonen. Noen, spesielt eldre, er dessverre ensomme, og vi vet at barn kan være mer utsatt for vold og overgrep. Derfor følger vi opp med ordninger som skal gjøre hverdagen bedre for både ensomme eldre og sårbare barn. Vi oppretter en telefonvennordning for eldre, psykisk helse har opprettet en egen telefonordning, skole og barnehager ringer opp og følger opp mot barn og unge, vi tilbyr beredskapsskole- og barnehage der det synes riktig og barnevernet er rustet til å følge opp.

Når vi vet at noen av oss har det ekstra vondt, er det heldigvis mange mennesker som ønsker å stille opp for andre. Vi har derfor opprettet en egen nettside for frivillige der folk også kan be om hjelp. VI håper dette er en ordning som kan bidra til at du som vil bidra får en følelse av håp og nytte, og at de som trenger hjelp også kan få en følelse av håp og glede.

Selv om vi fortsatt har relativt få smittede i Lier, må vi planlegge for at det vil bli flere smittede fremover. Flere vil nemlig bli smittet selv om vi har innført en rekke tiltak som skal begrense smitten. Vi kan ikke forvente at vi klarer å stanse denne smitten helt. Vi må altså planlegge slik at vi har ansatte som kan ta hånd om helse- og omsorgsoppgaver etter et føre var-prinsipp. I disse dager har vi søkt etter mer helsepersonell, og vi jobber nå med å intervjue og ansette flere sykepleiere, helsefagarbeidere, leger, vernepleiere og helsesekretærer. Vi omdisponerer helsepersonell, og ansatte som egentlig jobber på kontor eller i SFO kan ha fått en viktig oppgave i helsevesenet. Våre ansatte gjør det derfor mulig for oss som kommune å skape trygghet for våre innbyggere. Tusen takk.

Jeg har tatt til ordet for at kommunen skal holde hjula mest mulig i gang, og at vi skal bidra til håp og glede. Det gjør vi også ved å kunne gjennomføre politiske møter der saker kan bli vedtatt og prosjekter kan iverksettes. Det gjør vi ved at vi må passe på at våre virksomheter kjøper inn tjenester fra det private næringsliv. Det gjør vi ved at landbruket kan få tak i ledig arbeidskraft gjennom samarbeid mellom landbrukskontoret og NAV. Det gjør vi også ved at vårt kultur- og fritidskontor, i tillegg til kulturskolen, tar initiativ til daglige aktiviteter som passer for de fleste. Ta gjerne en titt på siden lieropplevelser.no om du vil ha inspirasjon!

Ta vare på hverandre og finn deg minst én god ting som du kan glede deg over hver eneste dag. Og del gjerne dine gleder med andre!

Hilsen ordfører Gunn Cecilie Ringdal