På søndag er det tid for TV-aksjonen igjen

Årets TV-aksjon 22. oktober 2023 samler inn penger til Redd Barna som skal hjelpe barn rammet av konflikt og krig. Blir du med som bøssebærer?

TV-aksjonen NRK har vært arrangert hver eneste høst siden 1974, og har gitt livsviktig hjelp til millioner av mennesker.

I år er aksjonsdagen søndag 22. oktober, og pengene som samles inn går til Redd Barna og barn som er rammet av krig og konflikt. De innsamlede pengene fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge.

Lier kommune bidrar ved å gi én krone per innbygger.

Her kan du lese mer om årets TV-aksjon

Ordføreren går med bøsse

Ordfører Kjetil Kivle er en av dem som skal gå med bøsse på søndag.

- Jeg vil oppfordre alle som har mulighet til å bidra. Vi vet at 1 av 6 barn vokser opp i krigs- eller konfliktområder. Redd Barna jobber målrettet for å hjelpe disse barna, sier ordføreren, som også håper liungene tar godt imot bøssebærerne.

Bli en super-bøssebærer

Du kan enkelt melde deg som bøssebærer her

Her er TV-aksjonens egne tips for å bli en super-bøssebærer:

• Forbered deg gjerne: Det kan være lurt å forberede deg litt før du går med bøsse. Sørg for at du har alt du trenger, inkludert klær etter vær, en bøsse, ID-kort, litt kunnskap om TV-aksjonen og formålet og en god dose entusiasme.

• Kle deg ut – om du har lyst, da: Å skille seg ut kan hjelpe deg med å tiltrekke oppmerksomhet og engasjere folk. Vurder å kle deg ut i et kreativt antrekk. Jo mer minneverdig du er, desto mer sannsynlig er det at folk vil gi.

• Ha kunnskap om formålet: Lær deg alt du kan om TV-aksjonens formål og hvor pengene går. Jo bedre du kan forklare dette til folk, desto mer sannsynlig er det at de vil donere. Du kan også nevne tidligere prosjekter som TV-aksjonen har støttet for å vise konkret hvordan pengene blir brukt.

• Møt alle med et smil: Vær vennlig og smilende når du går fra dør til dør. Folk er mer villige til å gi når de møter en positiv og hyggelig bøssebærer.

• Bruk sosiale medier: Utnytt sosiale medier til din fordel. Del bilder og videoer fra runden din (men husk å spørre folk om lov før du deler bilder av dem), og oppfordre folk til å vipse hvis de ikke er hjemme. Husk å bruke emneknaggene for TV-aksjonen for å øke synligheten din: #labarnleveifred og #tvaksjonen2023

• Engasjer barna: Familier med barn kan være spesielt inspirerende. Ta med barna på bøsserunden, og la dem holde bøssen innimellom. Det er også en fin måte å få kontakt med folk på.

• Takknemlighet og oppfølging: Husk å takke alle som gir, uansett hvor mye de donerer. En enkel takk kan gjøre en stor forskjell og oppmuntre til gjentatte donasjoner i fremtiden.

• Gå som et lag: Å samle inn penger kan være morsommere og mindre skummelt hvis du går sammen med venner eller familie. Gjør det til en hyggelig felles søndagstur, og samles gjerne etterpå for å følge med på TV-sendingen.

• Lag litt konkurranse ut av det: Ha et mål om å bidra til at kommunen samler inn mer penger enn i fjor eller å slå nabokommunene. Det gir deg ekstra motivasjon og fokus.

• Ha det gøy!: Til slutt, husk at TV-aksjonen handler om å hjelpe de som trenger det mest. Ha det gøy, spre glede og entusiasme – og du vil ikke bare samle inn penger, men også inspirere andre til å bidra til en bedre verden.

Kilde: TV-aksjonen