Stor respons på pilotprosjekt for gravide

Foruten den første samlingen, holdes alle kurssamlingene på Lierbyen helsestasjon.
Førstegangsgravide i Lier har i høst blitt invitert til et spesialtilpasset kurs med fokus på helhetlig helse, og responsen har ikke latt vente på seg.

- Alle de ti kursplassene er allerede booket, så vi tror og håper at dette blir veldig bra!

Det sier jordmor Marte Berger-Nortvedt i Lier kommune, som sammen med familieterapeut Ida Steen Eriksen og psykolog Pernille Elvebredd har utviklet det helt nye kursopplegget som de kaller ABC for gravide.

Formålet med kurset er å styrke kvinners psykiske helse i forbindelse med svangerskap, fødsel og barseltid. Initiativtakerne har identifisert fem viktige temaer som berører alle gravide som kursdeltakerne skal få lære mer om over fem kursdatoer i oktober og november:

• Trening og ernæring i svangerskapet
  • Fødselsforberedelser
  • Tilknytning i svangerskap og barseltid
  • Psykisk helse i svangerskap og barseltid
  • Parforhold

Selv om kurset er fullbooket, så kjenner du noen kanskje noen som er førstegangsgravid og som ville synes dette høres interessant ut? I så fall kan du ta kontakt med Berger-Nortvedt. Og se ikke bort ifra at kursopplegget ABC for gravide er kommet for å bli, som et fast innslag hos jordmor- og helsestasjonstjenesten i Lier!

Marte Berger-Nortvedt
Jordmor