Smitten øker i Lier – ha lav terskel for å teste deg

På litt under halvannen uke er det registrert 37 nye smittetilfeller i Lier. Kommuneoverlegene ber liungene ha lav terskel for å teste seg, og holde seg hjemme ved symptomer.

Koronasmitten i Lier har vært stabilt lav en stund. Men de siste ukene registrerer vi en økning. I forrige uke (uke 43) ble det registrert 21 nye smittetilfeller. I løpet av denne ukens to første dager er det 16 nye smittede i Lier.

- Dette viser at pandemien ikke er over, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring og assisterende kommuneoverlege Charlotte Sogn.

De understreker viktigheten av å ha lav terske for å teste seg ved symptomer på korona, eller dersom man har vært nærkontakt til en smittet.

- Det gjelder både de som er uvaksinerte og vaksinerte, påpeker Bjerring. Kommuneoverlegene repeterer også smittevernrådene om å sørge for god håndhygiene og holde seg hjemme når man er syk.

Selv om koronatesten er negativ, skal man holde seg hjemme ved symptomer som feber, hoste, tung pust, hodepine, slapphet og muskelverk.

- Det er spredningen av andre luftveisvirus i samfunnet nå, for eksempel RS-viruset, sier Charlotte Sogn.