Sommerråd fra kommuneoverlegen

Mange skal på utenlandsferie og store arrangementer i sommer. Følger du disse rådene fra kommuneoverlege Charlotte Sogn, bidrar du til å begrense smittespredningen og reduserer sjansen for at du selv eller de du omgås med blir syke i sommer.

Når mange mennesker møtes på arrangementer, eller man oppholder seg i land med andre bakteriefloraer enn vi er vant til, er det en høyere risiko for å bli smittet av ulike sykdommer.

Kommuneoverlege Charlotte Sogn har derfor noen smittevernråd til deg for sommersesongen.

-  Rådene gjelder både barn, ungdom og voksne, og uansett hva slags arrangement du skal på eller hvor i verden du skal reise, sier Sogn.

Liste med gode råd

Smitte kan spres via urent vann, matvarer som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet, fuktig jord, insekter, dyr og fugler eller fra andre mennesker som er syke.

Her er kommuneoverlegens smittevernråd for sommeren:

• Vask alltid hendene godt etter at du har vært på toalettet og før du spiser. Du kan også bruke alkoholbasert hånddesinfeksjonsmiddel hvis det ikke er tilgang til vann og såpe.

• Host i albuen og snu deg bort fra andre når du hoster. Hold litt avstand til folk som hoster.

• Dekk til sår i huden med plaster og hold det rent. Bytt plaster når det er vått eller skittent. Vask såret i rent vann og bruk eventuelt litt sårsalve. Ha gjerne med litt førstehjelpssaker på arrangementet eller reisen.

• Få i deg nok vann når det er varmt.

• Unngå å drikke vann fra springen om du er i et annet land.

• Unngå å spise kjøtt og fisk som ikke er gjennomkokt eller gjennomstekt. NB! sørg også for at hamburgeren blir gjennomstekt på grillen.

• Bruk klær som dekker huden, myggnetting over soveplassen og bruk myggmidler på kroppsdeler som ikke er dekket av klær, for å unngå stikk fra innsekter som kan overføre sykdommer. Dette er særlig viktig i subtropiske strøk, men også for å unngå flåttbitt o.l i Norge/Europa.

• Unngå nærkontakt med dyr som fugler/fjærkre, løshunder, aper, slanger, skorpioner, edderkopper i utlandet, mus, rotter og flaggermus. Kontakt lokal lege dersom du blir bitt.

• Vaksiner deg med reisevaksiner som er aktuelle for din destinasjon, og hold barnevaksinene oppdatert.

• Bruk kondom ved tilfeldig sex.

Kontakt lege der du er

Hvis du blir infeksjonssyk på reise, bør du kontakte lege der du oppholder deg og ikke vente til du kommer hjem.

- Lykke til og riktig god sommer! sier kommuneoverlegen.

Se Folkehelseinstituttets nettside for flere smittevernråd i sommer