Overveldende sommerjobbrespons ga verdifull jobbsøkertrening

Overveldende respons førte til at nesten 40 elever ble kalt inn til speedintervjuer til sommerjobb som SFO-assistenter.

Lier kommune gikk i våres ut og etterlyste ungdommer til sommerjobb i SFO i juni og i august. Med nesten 200 innkomne søknad og CVer fra 9. og 10. klassinger i Lier fikk skolefaglig rådgiver Monica Elstrøm seg en overraskelse:

- Responsen var overveldende! Siden vi i utgangspunktet bare kunne tilby 30 stillinger var det for ille å ikke kunne bruke ungdommens initiativ og iver til noe mer, så da kalte vi inn nesten 40 elever til speedintervjuer på rådhuset.

På den måten fikk de aller mest relevante kandidatene seg verdifull trening i jobbintervju, i tillegg til alle de andre som fikk testet seg i å skrive det som kanskje er livets første jobbsøknad og CV.

Monica Elstrøm mai 202116-9.jpg

- Halvparten av stillingene ble utdelt basert på sterke og ryddige søknader og CVer. Små, men viktige erfaringer som for eksempel elevrådsrepresentant eller trener i barneidrett er ting vi har vektlagt. Mens resten av stillingene ønsket vi altså å intervjue ungdommene til, sier Elstrøm.

Dessuten ble det bestemt at det siden det var så mange gode kandidater gis tilbud om jobb for 30 kandidater i juni, og deretter 30 nye i august, så flest mulig får seg verdifull jobberfaring. Den store responsen gjorde også at det blir 10. klassingene som prioriteres denne gangen, mens 9. klassingene oppfordres til å søke på nytt ved neste anledning.

Initiativ og bidragsevner

Blant de som ble kalt inn til speedintervju var Brage Tønder Sangolt. Han fikk bryne seg på utfordringer som "fortell oss en ting du er stolt av å ha fått til" og "hva gjør du om du setter i gang en aktivitet på SFO og ser at det er et eller to barn som blir stående alene?".

IMG_5817.jpg

- Mange var nok nervøse idet de kom, men jeg må få skryte av ungdommene. Samtlige møtte opp og var godt forberedt, og de fleste hadde til og med kledd seg for jobbintervju, forteller Monica Elstrøm.

Ungdommene kan vente seg svar til neste uke. I mellomtiden fremholder Elstrøm at alle gjorde gode intervjuer, men at de som fremstod som trygge, reflekterte, og initiativrike unge voksne nok vil være de som er best egnet for jobben som SFO-assistent ved barneskolene våre på begge sider av fellesferien.