Spreke og sosiale seniorer

For Astrid Paulsen Rosenvinge (71) er hver uke fylt opp med ulike aktiviteter, frivillig arbeid og gjøremål. En ny innbyggerundersøkelse viser at sju av ti seniorer i Lier er like aktive som Astrid, men bare halvparten planlegger for egen alderdom.

Astrid tar oss imot hjemme i leiligheten i Smedhagan. For ti år siden flyttet Astrid og samboeren Willy inn i leiligheten her i nærheten av Fosshagen. Leiligheten har alt på ett plan, heis, inngang både oppe og nede og gåavstand til stort sett alt.

– Dette var viktige funksjoner for oss da vi skulle velge nytt bosted. Jeg planlegger å bo her i lang tid. Siden jeg ser veldig dårlig, er det godt å ha alt på en flate og muligheten til å gå hvor jeg vil siden jeg ikke kjører bil, sier Astrid.

Leiligheten ligger fritt og fint til rett ved marka og den gamle jernbanelinja. Med busslinjen som går rett ved er det godt tilrettelagt her i femtiden.

– Når vi skal på trening på friskliv, bruker vi utgangen nede og tusler ned til Fosshagen. Der er vi og trener tre ganger i uken sammen med mange andre, fortsetter Astrid.

Innbyggerundersøkelse

I januar i år ble det sendt ut en innbyggerundersøkelse til liunger som er 60 år eller eldre. Hovedmålet var å kartlegge i hvilken grad målgruppen planlegger egen tilværelse med hensyn til bolig- og livssituasjon, og at undersøkelsen skulle stimulere målgruppen til å planlegge for egen fremtid.

Hektiske uker

Undersøkelsen viser et Lier fullt av spreke seniorer, som tar alderdommen på alvor ved å holde seg aktive med et nettverk rundt seg.

96 % av de som svarte sier at de bare av og til, sjeldent eller aldri savner noen å gjøre ting sammen med. 7 av 10 svarer at de driver med en sosial eller organisert aktivitet daglig eller ukentlig.

Astrid tilhører denne sosiale gruppen. Hver mandag er hun med i vevegruppen i Lier husflidslag, som hun også er leder for. På torsdager er det turgruppe med Den norske turistforening i Lier kommune, mens hun tre ganger i uken trener med friskliv på Fosshagen. I tillegg deltar hun på ulike foredrag og turer i regi av senioruniversitetet.

– Jeg er veldig takknemlig for alle mulighetene jeg har her i kommunen. Det skjer noe hele tiden, men fredag, lørdag og søndag har vi langhelg, ler Astrid.

Flertallet bor i boliger med trapper

Undersøkelsen viser at halvparten av de spurte ikke planlegger for egen fremtid og alderdom. Samtidig svarer 8 av 10 svarer at de kommer til å trenge hjelp i boligen hvis de får nedsatt funksjonsevne i fremtiden, og 6 av 10 bor i boliger på to eller flere plan. 4 av 10 svarer at de må gå i trapper for å kunne komme til boligen.

Boliger som er tilpasset livssituasjonen er noe Astrid ofte diskuterer med andre. I løpet av en uke møter Astrid mange fjes, og om man skal flytte fra hus til leilighet eller ikke dukker stadig opp som tema.

– I vevegruppen er vi alt fra 70 til 86 år. En del bor fortsatt i hus, og vi snakker en del sammen om fremtiden og bosituasjonen, kan Astrid fortelle.

Mange vil bidra gjennom frivilligheten

I undersøkelsen kommer det fram at 1 av 5 er med i en frivillig organisasjon, hvorav totalt 523 har svart at de gjerne vil bidra som frivillig. Det kom også frem at totalt 227 personer ønsker kontakt fra kommunen og har oppgitt sin kontaktinformasjon.

– Dette er imponerende tall, og det er først og fremst veldig hyggelig at så mange har meldt seg til frivilligheten etter at undersøkelsen ble gjennomført. Det viser at da kommer det noe positivt ut av det hele, også for de som kanskje ikke har det store nettverket rundt seg eller som er så aktive, sier ordfører Kjetil Kivle.

Oppfordring til andre seniorer i kommunen

Astrid har en klar oppfordring til andre seniorer som også bor i kommunen, men som enda ikke har prøvd ut tilbudene som finnes.

– Jeg tror nøkkelen ligger i at det er viktig å holde seg aktiv, og å delta på de ulike tilbudene som finnes. Har du ikke et nettverk rundt deg, kan du få det ved å delta på de ulike aktivitetene. Jeg tror Lier er en god kommune å bli gammel i, avslutter Astrid.

NB! På Lier kommunes nettside er det en oversikt over aktivitetstilbus for innbyggere som er 60 år og eldre. Følg gjerne «Leve hele livet 60+ i Lier» på Facebook.