Stans i bygging av nye boliger og næringsbygg i store deler av Lier

En innsigelse fra Statsforvalteren gjør at det er stans for nybygg som ville gitt økt utslipp av avløpsvann til Linnes renseanlegg. I praksis er det kun Sylling, Sjåstad og Tronstad som ikke er berørt av dette.

Innsigelsen fra Statsforvalteren i Oslo og Viken fra desember 2023 går på at eiendommer ikke kan tilknytte seg kommunalt nett, fordi renseanlegget på Linnes ikke tilfredsstiller krav til biologisk rensing.

Etter at Lier kommune mottok innsigelsen har kommunen hatt møte og skriftlig kontakt med Statsforvalteren for å finne en løsning. Statsforvalteren fastholder sin innsigelse.

Stans for nybygg

Innsigelsen fører dessverre til at det ikke kan gis byggetillatelser til nye boliger eller næringsbygg i store deler av Lier før kravet om biologisk rensing ved Linnes renseanlegg er oppfylt. Det er bare områdene Sylling, Sjåstad og Tronstad, som er tilknyttet renseanlegget i Sylling, som ikke er omfattet av dette.

Konsekvensen er også at byggesøknader som er sendt til kommunen, men som ikke ble ferdigbehandlet før innsigelsen fra Statsforvalteren kom, ikke kan godkjennes før kravet er oppfylt. Vi anslår at dette gjelder rundt 30 byggesøknader.

Byggesaksavdelingen i kommunen forbereder nå utsendelse av varsel om avslag på disse byggesøknadene. Dette gjelder også selv om det er innvilget sanitærabonnement.

- Foreløpig er det ingen nye abonnenter som kan kobles på Linnes renseanlegg - uansett om de har fått godkjent sanitærabonnement. Sanitærabonnementet gjelder kun en tillatelse til å tilkoble seg kommunalt nett. Den endelige byggesøknaden kan ikke godkjennes på grunn av innsigelsen fra Statsforvalteren, sier Otto Schacht, daglig leder i Lier vei, vann og avløp KF (LVVA).

Alle nye søknader om sanitærabonnement vil bli gitt med vilkår om at tilknytning ikke kan iverksettes før Linnes renseanlegg overholder rensekravet.

- Vi forstår at situasjonen er krevende for de som venter på å få godkjent byggesøknaden, sier Knut Kjennerud, kommunalsjef for samfunnsutvikling og kultur.

Nytt regionalt renseanlegg

Lier kommune skal bygge nytt regionalt renseanlegg i Drammen sammen med Drammen og Asker kommuner. Dette anlegget er planlagt ferdig i 2030. For å oppfylle kravene om biologisk rensing ved det eksisterende anlegget på Linnes så tidlig som mulig, planlegger LVVA å etablere en sjøledning til Solumstrand renseanlegg i Drammen. Dette kan skje tidligst i 2026.

LVVA planlegger også å teste ut biologisk rensing ved Linnes renseanlegg i mindre skala. Hvis dette fungerer, kan Linnes renseanlegg oppfylle kravene i 2025.

Men uavhengig av hvilken av disse mellomløsningene som velges, kan det ikke gis nye byggetillatelser i områdene som er tilknyttet Linnes renseanlegg før kravet om biologisk rensing er oppfylt.

Mulig møte med direktoratet

Lier kommune har som nevnt hatt møte med Statsforvalteren for å finne en løsning. Statsforvalteren signaliserte at de vil ta initiativ til et møte med Miljødirektoratet for å drøfte problemstillingen. Lier kommune venter på en tilbakemelding om dette.