Strikker små bamser til barn som hentes med ambulanse

Kari Grøv Brandsberg, Inez Weder og Cristina Guzman viser frem de små lommevennene.
På Haskoll kafé og aktivitetssenter i Lier strikker de små bamser som skal gjøre ambulanseturen litt mindre skummel for barn.

Små hjemmestrikkede bamser i forskjellige farger og mønstre skal gjøre ambulanseturen litt mindre skummel for barna – enten de er pasient eller pårørende.

Det sørget strikkeglade brukere og ansatte på Haskoll kafé og aktivitetssenter i Lier for.

I løpet av noen uker tidligere denne våren har de strikket 14 små lommevenner som skal leveres til ambulansetjenesten.

Felles prosjekt

- Mange barn er livredde når de blir hentet i ambulanse, enten de er pasienter selv eller er pårørende. Vi leste en artikkel i bladet Familien om et strikkeprosjekt som kalles for lommevenner, som er små bamser som strikkes og broderes i fine farger. Vi tenkte dette kunne være et prosjekt for oss å kaste oss på, og fikk med oss flere på Haskoll, forteller aktivitør Kari Grøv Brandsberg og miljøterapeut Cristina Guzman hos Haskoll kafé og aktivitetssenter.

To personer har strikket bamser og tre andre har brodert.

Prosjektet startet i januar og har nå munnet ut i en stor haug med små bamsevenner som leveres til ambulansetjenesten.

- Dette er så enkelt at flere godt kan få det til. Vi fant strikkeoppskriften på nett. Det har også vært litt av poenget med denne landsomfattende aksjonen – at mange skal kunne bidra til et godt formål, forteller de to.

Se de små, koselige lommevennene.

- Får lov å gjøre noe for andre

I sofaen sitter Ines Weder fra Sylling, som har vært bruker av Haskoll kafé og aktivitetssenter i fire år.

Hun er veldig glad i å strikke og har vært en viktig bidragsyter til å fullføre lommevenn-prosjektet.

- Jeg kan ikke jobbe, men vil veldig gjerne gjøre noe for andre mennesker. Ved å strikke disse bamsene føler jeg at jeg bidrar og gjør noe godt for barna. Det gir meg utrolig mye tilbake, forteller Inez Weder.

Meningsfull hverdag på Haskoll

Hun er veldig godt fornøyd med tilbudet hun får på Haskoll.

- Her skaper de en meningsfull hverdag for mange mennesker. Da jeg begynte å komme til Haskoll så var jeg helt på bunnen. Når jeg er sammen med brukere og ansatte her så blomstrer jeg opp. Her er du velkommen akkurat som du er, og vi føler at vi er ressurser. Det betyr så mye både for meg og andre, forteller Inez.

Nå er det mange barn som får seg en liten trøst i form av en hjemmestrikket lommevenn neste gang de må reise med en ambulanse. - Vi har også fått en bestilling fra et tannlegekontor. Der er det også noen som trenger trøst, smiler Inez Weder.

Strikking på dagsenteret er en hyggelig aktivitet.

- Tilbyr et fellesskap

Haskoll kafé og aktivitetssenter er et dagsenter for voksne mennesker som har en eller annen form for psykisk lidelse.

Det er et dagtilbud med en egen kafé som er brukerstyrt.

- Vi gir et meningsfullt tilbud til de som trenger det. Mange isolerer seg – og vil tilbyr et fellesskap uten at det kreves særlig tilbake fra brukerne. Her kan de komme for å være med andre mennesker, prate litt og være med på aktiviteter, dersom de ønsker det.

Vi har mellom 20 og 30 personer innom på hverdagene. Her skal de oppleve en åpen dør og bli tatt godt imot. Vi opplever ofte at brukere blomstrer opp etter at de har vært hos oss en stund – og de blir mer selvsikre, forteller avdelingsleder Rune Eriksen.

Finn ut mer om Haskoll kafé- og aktivitetssenter