Sykkelfeber i Lier

Sykkeldilla: Marcus, Leander og Patryk fra Oddevall skole sykler til skolen hele tiden. Det er prosjektleder for hjertesone Isabel Lindseth glad for.
I mai har det vært sykkelfeber ved flere skoler i Lier. Liertråkk - en aktivitetskampanje og gratis sykkelreparasjon har hatt som mål å motivere flere til å ta sykkelen fatt til og fra skolen.

Det er Gullaug, Hegg, Heia, Hennummarka, Høvik og Oddevall skole som har hatt ekstra sykkelfokus i mai. Det er fordi dette er de seks første skolene til å bli såkalte hjertesoneskoler i Lier kommune.

Hjertesoneprosjektet skal gjøre skoleveien tryggere ved at flere går og sykler til skolen, i tillegg til andre trafikksikkerhetstiltak.

I mai har de seks skolene deltatt i en aktivitetskampanje som heter Liertråkk. Målet er at flest mulig skal gå og sykle, og det blir selvfølgelig premieutdeling.

Sykkelreparasjon

Samtidig har fjerde trinn ved de seks skolene fått tilbud om gratis sykkelreparasjon. Dette i regi av sykkelverkstedet Greenspeed og Buskerudbyen.

Dette ser ut til å ha vært en suksess ifølge Isabel Lindseth, nyansatt prosjektleder for hjertesone i Lier kommune.

- I evalueringsmøtene vi har hatt så langt har det blitt sagt mye positivt. Det er mange som har hatt med seg syklene til verkstedet, så flere har syklet til og fra skolen.