Nytt sykkelhotell på Lier stasjon

- Det nye sykkelhotellet er veldig brukervennlig, synes Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal (t.v). Hun sto for den offisielle åpningen onsdag morgen sammen med Pia Grøngaard fra Bedriftsidretten, Ingebjørg Tofte, sykkelkontakt i Lier kommune, Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudby-samarbeidet og Kamran Nikazm, regionleder øst, Bane NOR Eiendom.
Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal har allerede testet det nye sykkelhotellet på Lier stasjon. Nå håper hun at mange sambygdinger gjør samme. Onsdag var det offisiell åpning.

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal er på plass på stasjonen på morgenkvisten for å fortelle pendlende sambygdinger om de nye parkeringsmulighetene for sykkel. Hun har testet det selv, og har abonnement.

– Jeg synes det nye sykkelhotellet er veldig bra. Det er enkelt å bruke med appen som du åpner opp bare ved å sveipe fingeren over skjermen. Og så er det veldig brukervennlig utforming inne i hotellet, sier Ringdal.

Det neste på ønskelisten til ordføreren for Lier stasjon er flere parkeringsplasser for biler og god bussforbindelse.

- Lier stasjon er veldig viktig for oss, for her er det mange som reiser fra. Nå skulle jeg ønske at vi får til enda mer. Derfor er jeg glad for at BaneNor har bekreftet at vi vil få flere p-plasser ved sambruk av brakkerigg-området allerede i år. Og så ønsker jeg at noen tar et helhetlig ansvar også for bussforbindelse til stasjonene våre. Det mener jeg fylkeskommunen har et særlig ansvar for, og har påpekt det, sier Gunn Cecilie Ringdal.

Rune Jansberg fra Gullaug er fast bruker av det nye sykkelhotellet på Lier stasjon. – Det føles mye tryggere å sette fra her inne, sier han.

- Føles tryggere

En annen fornøyd bruker er Rune Jansberg. Han har akkurat åpnet døren på det nye sykkelhotellet via en app på mobilen, og er i ferd med å låse fast sykkelen med en kraftig kjetting i et av stativene.

– Både naboen og jeg har blitt frastjålet sykler på stasjonen tidligere. Men nå opplever jeg det som mye tryggere å sette fra seg sykkelen her, sier Jansberg.

Han har nok vært litt ekstra uheldig.

– Det er anmeldt noen sykkeltyverier der det siste året, men det har ikke vært et stort problem, sier politioverbetjent Pål Sørensen ved Lier lensmannskontor. Han er svært positiv til at det nye sykkelhotellet både har appregistrering og kameraovervåkning.

– Det vil garantert være forebyggende, sier Sørensen.

Ladepunkt og servicestasjon

Sykkelhotellet var i drift allerede sent i fjor høst, men den offisielle åpningen ble utsatt til sykkelværet var enda bedre. Også Brakerøya stasjon fikk nytt sykkelhotell på plass i høst. Begge er resultat av et samarbeid mellom kommunene, Buskerudbyen og Bane NOR Eiendom.

Hvert av dem har plass til 40 sykler, som kan plasseres i to høyder. Det er også fire ladepunkter for elsykler og sykkelpumpe. I Lier er det i tillegg en liten servicestasjon med verktøy for enkel service. Tilgang på sykkelhotellene koster 50 kroner i måneden, og styres via appen Bane Nor Parkering.

Regionleder Kamran Nikazm i Bane NOR Eiendom er strålende fornøyd med det nye sykkelhotellet.

–  Vi vet at stadig flere ser fordelene med å sykle, både for egen helse og for miljøet. Flere kjøper seg også dyre sykler, slik som elsykler og transportsykler. Derfor er det veldig flott for oss å kunne tilby de reisende trygg og sikker sykkeloppbevaring ved Lier stasjon, sier han.

Flere sykkelhotell kommer

I Buskerudby-samarbeidet er det allerede bevilget av belønningsmidlene til sykkelhotell også på stasjonene i Mjøndalen, Hokksund, Vestfossen og Kongsberg. Disse skal etter planen være på plass i løpet av året. Det er allerede sykkelhotell på stasjonene i Drammen og på Gulskogen. Både Drammen og Lier kommuner jobber også for å få til bedre og tryggere sykkelparkeringer i sentrum.

Sykkelparkeringer er en del av satsingen på opprusting av kollektivknutepunkt og innfartsparkering i Buskerudby-samarbeidet. I Buskerudbypakke 2 er det satt av 910 millioner kroner til dette formålet.

Her kan du lese mer om sykkelparkering og appen

Pia Grøngaard fra bedriftsidretten møtte reisende på stasjonen sammen med Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal.