Sykler «jorda rundt» på Fosshagen

I oktober tråkker boerne på Fosshagen i vei mens de ser på veifilmer og deltar i sykkel-VM for seniorer. Kjellbjørg (84) har syklet både i Hemsedal og Canada, mens Per (80) har syklet i kjente gater i Kristiansund.

De spesialtilpassede syklene på Fosshagen er mye i bruk om dagen. I hele oktober deltar nemlig ressurssenteret i Road World for seniors, også kalt sykkel-VM for seniorer.

Syklene er tilpasset eldre, og man kan bruke armer eller ben etter eget funksjonsnivå. Noen av syklene er også motordrevet. Mens de trår kan syklistene se filmer av veien i store deler av Norge og i verden. Veifilmene er filmet i sykkelfart og er utviklet for å fremkalle minner, stimulere til samtale og skape opplevelse av mestring.

– I går syklet jeg i Hemsedal. Ja, jeg har til og med vært i Canada, sier 84 år gamle Kjellbjørg Sandmoe, som bor på Fosshagen.

Sykler for minner

Sandmoe er en ivrig deltaker i sykkel-VM og kan sykle opptil en mil om dagen.

– Jeg deltar ikke for at vi skal vinne, og synes bare det er moro, forteller hun.

Per Sørensen (80) er også en engasjert syklist. Før han flyttet til Lier for mange år siden, bodde han i Kristiansund. Ved hjelp av veifilmene kan han sykle i kjente gater.

– I den barnehagen der jobbet kona mi, sier han underveis i "turen".

De eldre kan også velge musikk, og Sørensen pleier alltid å etterspørre litt country til tråkkingen.

Her kan du lese mer om Road World for seniors

Skal oppleve mestring

Dette er første gang Fosshagen deltar i sykkel-VM for eldre. Selv flere av de eldre har brukt spesialtilpassede sykler tidligere, kan Siv Aida Nygård Berntzen som er aktivitør på Fosshagen, fortelle at interessen har eksplodert.

– Det viktigste målet vårt er å få opp engasjemetet og å være i aktivitet. Og selvfølgelig at de opplever mestring og gode følelser, sier hun.

Målet i år er altså ikke å vinne hele verdensmesterskapet, men en medaljeseremoni blir det likevel.