Testklinikken er åpen i påsken

Testklinikken i Lierbyen har normale åpningstider mandag, tirsdag og onsdag i påskeuken. Det er også mulig å teste seg på de røde dagene i påsken. - Denne påsken er det viktig å begrense sosial omgang, sier assisterende kommuneoverlege Marthe Berge Rekve.

Får du symptomer på korona, eller du er nærkontakt som blir bedt om å teste deg, kan du bestille koronatest via en elektronisk bookingløsning på Lier kommunes nettside.

Åpningstider i påsken

Testklinikken i Lierbyen er åpen fra klokken 08.30 - 15.00 mandag 29. mars - onsdag 31. mars. Det er også mulig å teste seg på de røde dagene i påsken. Disse dagene åpner testklinikken klokken 09.00, og timer gjøres tilgjengelig i den elektroniske bookingløsningen fortløpende utover dagen basert på etterspørsel.

- Dersom du ikke får bestilt den tiden du ønsker, betyr det at timene er fylt opp. Prøv da å bestill time for dagen etter, oppfordrer assisterende kommuneoverlege Marthe Berge Rekve.

Publikumstelefonen til Lierlegene er ikke åpen de røde dagene i påsken. Dermed er det kun mulig å bestille koronatest via den elektroniske bookingløsningen på nettsidene disse dagene.

Råd og regler for påsken

Denne påsken er det viktig å begrense sosial omgang og holde avstand.

- Liunger som tester seg før påskeferien bør vente med å reise på hytta og andre steder før testsvaret foreligger, oppfordrer Marthe Berge Rekve.

Tirsdag 23. mars kom regjeringen med nye nasjonale tiltak som gjelder i påsken og frem til 12. april. Det er anbefalt å holde to meter avstand til andre der det er mulig, bortsett fra dem du bor med, kjæresten din eller en-to faste kontakter dersom du bor alene. Den nasjonale anbefalingen er også å ha maks to gjester på besøk i påsken.

- Hvis du er på hytta i påsken og blir syk eller karantenesatt, bør du reise hjem, råder Marthe Berge Rekve.

Hun minner også om at liunger som reiser til kommuner med mindre strenge tiltak enn hjemme som hovedregel bør følge reglene og anbefalingene som gjelder i Lier.

Fraråder utenlandsreiser

Reiser til utlandet frarådes. De nye nasjonale reglene innebærer at personer som returnerer til Norge etter unødvendige utenlandsreiser må tilbringe hele karantenetiden på karantenehotell. Dette trer i kraft fra midnatt natt til mandag 29. mars.