Viken med støtteordninger for ladeanlegg til elbiler

Viken fylkeskommune har opprettet en støtteordning for ladeinfrastruktur i sameier og borettslag, med løpende søknadsfrist.

Utbyggingen av ladeanlegg i sameier og borettslag slik at man kan lade hjemme, vil gjøre det enda mer attraktivt å bytte fra fossil- til elbil. Støtteordningen skal bidra til å dekke kostnadene rundt en slik etablering i boligselskapenes parkeringsanlegg.

Det er satt av 3 millioner kroner til ordningen, som er et av tiltakene fylkeskommunen setter i gang for å styrke nærings- og samfunnslivet i Viken som følge av koronakrisen.

Hvem kan søke?

• Borettslag, sameier og garasjelag tilknyttet disse kan søke om støtte
  • Privatpersoner, statlige byggeiere, kommunale aktører og firmaer som driver utleie av parkeringsplasser kan ikke søke om tilskudd
  • Bygg under oppføring kan ikke søke om tilskudd

Mer informasjon om tildelingskriterier og fremgangsmåte ved søknad, finner du på Vikens hjemmesider.

Gratis laderådgivning

Behovet er stort for utbygging av ladeanlegg for elbiler, spesielt i borettslag og sameier. Men hva skal man bygge, hvilke tilbud finnes og hva er riktig pris? Takket være et samarbeid mellom Viken fylkeskommune, Fossilfri 2030 og Elbilforeningen, får borettslag og sameier nå muligheten til å få svar på disse spørsmålene gjennom tiltaket gratis laderådgivning.

Tilbudet går ut på at Elbilforeningens laderådgivere vil kunne bistå interessenter med alt fra befaring, råd om krav til anlegg og gjennomgang av konkrete tilbud. Slik vil de hjelpe borettslaget eller sameiet til å finne frem til det beste og tryggeste alternativet blant det store antallet tilbydere av utbyggere av ladeanlegg.

I en kommentar til egne nettsider oppsummerer generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, hva de synes om tiltaket:

– Viken fylke har skjønt det. Å gi flere folk i blokk mulighet til å lade elbilen hjemme, bidrar til at enda flere enn før kan kjøre elbil og være med på å redusere utslippene fra biltrafikken.

Mer informasjon og bestilling av rådgivning for å tilrettelegge for elbillading gjør du på denne siden.