Tilskuddsordning til arrangementer for barn og unge

Frivillige organisasjoner og private aktører i Lier kan søke om tilskudd til kultur- og fritidsaktiviteter for barn og unge som er berørt av fattigdomsproblemer.

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) utlyser tilskuddsmidler i Nasjonal tilskuddsordning for å inkludere barn og unge 2021.

I den anledning inviteres frivillige organisasjoner og private aktører i Lier til å søke.

Motvirke konsekvensene av fattigdom

Nasjonal tilskuddsordning for å inkludere barn og unge har som mål å motvirke og/eller dempe konsekvensene av fattigdom blant barn og ungdom.

Tilskuddsordningen skal være et virkemiddel for å bedre mulighetene for at flere barn og ungdom skal få delta på viktige sosiale arenaer, som ferie- og fritidsaktiviteter, uavhengig av foreldrenes inntekt og sosiale situasjon.

Det skal ikke stilles krav om kunnskap, politisk ståsted eller religiøs bakgrunn for å delta. Tilbudet skal så langt det er mulig ha lave eller ingen kostnader.

Målgruppe

Målgruppen i tilskuddsordningen er barn og ungdom som er berørt av fattigdomsproblemer. Sammen med de berørte inngår deres familier i målgruppen når tiltaket retter seg mot kultur, fritids- og ferieaktiviteter.

Det kan søkes om midler til aktiviteter som:

• bidrar til at barn og ungdom berørt av fattigdomsproblemer og deres familier kan delta i kultur- og fritidsaktiviteter.

• bidrar til at barn og ungdom berørt av fattigdomsproblemer og deres familier kan delta i ferieaktiviteter.

• bidrar til deltakelse for barn og ungdom berørt av fattigdomsproblemer på alternative mestringsarenaer.

I 2020 vil følgende tiltak bli prioritert:

• tiltak som skjer i et samarbeid mellom frivillig sektor og forebyggende tjenester.

• tiltak som fremmer integrering av barn og ungdom med innvandrerbakgrunn.

• tiltak som retter seg mot barn og ungdom som vokser opp med foreldre med rusproblemer/psykiske vansker/utfordringer knyttet til vold.

Søknadsfrist og søknadsskjema

Søknadsfristen er fredag 4. desember 2020.

Elektronisk søknadsskjema i Bufdirs søkerportal

Når søknadsfristen er ute lager kommunene en prioritering av søknadene, før Bufdir fordeler midlene.

Svar på søknaden foreligger vanligvis i april.

Her er mer informasjon om Nasjonal tilskuddsordning for å inkludere barn og unge 2021

Vi anbefaler alle som ønsker å søke på tilskuddsordningen om å ta kontakt med kommunens kontaktperson for ordningen: Live Brekke.

E-post: live.brekke@lier.kommune.no

Telefon: 900 48 424