Gjør ditt for at barna får en trafikksikker skolevei

Her ser du et hjertesone-skilt langs en skolevei.
Det nærmer seg skolestart, og du som sjåfør eller eier av eiendom langs skoleveiene har et stort ansvar.

Fra og med torsdag 18. august kommer hundrevis av barn rundt om i Lier kommune til å ta beina og sykkelen fatt til skolen. Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune, oppfordrer alle til å gjøre sitt for at barna kommer trygt fram til og fra skolen.

– Barn har mindre erfaring i trafikken og er ofte impulsive. Små barn har heller ikke evne til å beregne fart og avstand. Derfor må du være ekstra oppmerksom, og følge med på trafikkbildet, sier Skinnes.

Hold fartsgrensen

Høy fart er en av de viktigste årsakene til trafikkulykker. I forbindelse med skolestart holdes det flere steder fartskontroller ved skolene.

Resultatene fra disse kontrollene viser ofte at for mange holder for høy fart. Fartsgrensene er satt etter nøye vurderinger.

– Noe av det viktigste du kan gjøre er å respektere fartsgrensene, de er der for en grunn, sier Skinnes.

Hjertesone

Fra 2022 til 2025 skal det etableres såkalte hjertesoner ved alle 12 skoler i Lier kommune. I første omgang gjelder det Gullaug skole, Hegg skole, Heia skole, Hennummarka skole og Oddevall skole.

Hjertesonene skal være skiltet i området rundt skolen, og sørge for trygg skolevei gjennom ulike tiltak. Tiltakene kan være redusert hastighet, skilting, gang- og sykkelveier, parkeringsrestriksjoner, gåbusser og holdningskampanjer.

Her kan du lese mer om hjertesoner

Sørg for god sikt – klipp hekk, busker og trær

Fylkesråd Skinnes minner også om ansvaret du har dersom du eier en eiendom langs veien:

– Har du hekker, busker eller trær på eiendommen din, må du klippe disse, slik at de ikke hindrer sikt for trafikantene. På den måten tar du ansvar for trafikksikkerheten og du bidrar til større trygghet i lokalmiljøet, sier Skinnes.

Er du usikker på hvilke regler som gjelder for klipp av hekker, busker og trær? Les mer her