Velkommen til skolestart mandag 27. april

Kommunalsjef Kari-Ann Dale (t.v.) og ordfører Gunn Cecilie Ringdal ønsker elever, lærere og øvrig skolepersonell velkommen tilbake på skolene.
Mandag 27. april ønsker barneskolene i Lier elevene på 1.- 4. trinn velkommen tilbake. Skolene har satt i gang flere tiltak for å forhindre smitte.

Skolene i Lier følger myndighetenes veileder om smittevern for 1.- 7. trinn under koronautbruddet 2020.

- Det blir godt for de yngste elevene å møte hverandre på skolen igjen, og alle skal være trygge på at vi fortsatt ivaretar smittevern for både barn og ansatte, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Åpner gradvis

Den nasjonale veilederen har blant annet råd om når elever, foresatte og ansatte ikke kan møte på skolen og SFO, gruppestørrelser og gjennomføring av friminutter og kroppsøvingstimer.

- Skolene åpner nå gradvis, og for å begrense smitte har vi satt i gang flere tiltak i tråd med den nasjonale veilederen. I perioden fremover er vi ekstra nøye med å sikre godt smittevern, sier Kari-Ann Dale, kommunalsjef for oppvekst i Lier kommune.

På skolene vil de være ekstra opptatt av:

• At elever og ansatte vaske hender.

• Godt renhold.

• Vaske utstyr jevnlig - for eksempel nettbrett.

• Være mye ute med elevene - også i vanlige skoletimer og SFO.

• Ha undervisning og samlinger i mindre grupper.

• Holde god avstand til hverandre.

• Ta imot barna ute. Det er ikke ønskelig at foreldre blir med inn på skolen eller i garderoben.

Redusert åpningstid for SFO

SFO ved skolene i Lier vil ha redusert åpningstid, og skolene informerer de foresatte nærmere om dette.

Hvis barnet ditt ikke føler seg bra

Elevene skal ikke møte på skolen eller SFO hvis de har symptomer på sykdom, dette gjelder også milde symptomer. Det er ekstra viktig at barna holder seg hjemme i minst ett døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Hvis personer i en husstanden har fått bekreftet koronasmitte, skal alle nærkontakter holdes i karantene etter råd fra helsemyndighetene. Ingen personer som selv er i karantene skal møte på skolen eller SFO.

Skoleskyss

Hvis elevene tar skolebuss må de huske å holde god avstand, både mens de venter på bussen og i bussen. Brakar har lagt til rette for at de nasjonale retningslinjene følges og har satt inn ekstra renhold av bussene.

Skoleskyss og offentlig transport bør ellers unngås hvis det er mulig.

Informasjon fra nærskolen

-  Vi skal gjøre vårt aller beste for at elevene får en trygg og god start fra mandag 27. april. Det vil være lokale tilpasninger på den enkelte skole. Dette vil foresatte få mer informasjon om fra nærskolen, sier Kari-Ann Dale.