Ber om liungenes hjelp til å registrere unik tretype

Landbrukssjef Marit Helene Fjelltun ber om liungenes hjelp til å få registrert og bevart hule eiker. Foto: Lier kommune
Du visste kanskje ikke at store eiketrær kan være flere hundre år gamle og er hjem til et helt unikt og rødlistet biologisk mangfold? Nå trenger vi din hjelp til å registrere de gamle eikene, slik at vi kan ta vare på dem.

Eiketrær med en diameter på minst to meter i brysthøyde regnes som hule eiker. For synlig hule trær med karakteristiske hull i stammen, er det 95 centimeters omkrets som gjelder.

Slike majestetiske trær omfattes av naturmangfoldloven for sin sjeldne og rødlistede biologi. For akkurat denne typen trær er nemlig påvist å kunne være hjem til mer enn 1500 arter av insekter, sopp og lav, hvor flere av artene er svært sjeldne og uten andre leveområder enn hule eiker.

Kresne og unike leieboere

- Gamle eiketrær har en naturlig forekomst av døde greiner og stedvis død ved, selv om treet ellers er friskt. Den grove barken sprekker etter hvert opp og angripes av ulike arter råtesopp, som med tiden danner såkalt vedmuld.

Det forklarer Marit Helene Fjelltun, landbrukssjef i Lier kommune, på befaring blant eldgamle eiker, lindetrær og bjørker i Eikeliparken på Nøste. Vedmuld, fortsetter hun, består av en blanding av råtten ved, rester av fuglereir, døde insekter og røttene til sopp.

- I barken, på døde greiner og i vedmulden stortrives blant annet biller, tovinger og veps. En rekke av disse er rødlistede, og det er det som gjør hule eiker til en så spesiell biotop og noe vi ønsker å kartlegge og beskytte i Lier, sier Fjelltun.

Ber om publikums hjelp

Det var i våres at miljø- og planutvalget i kommunen enstemmig gikk inn for å få laget en skjøtselsplan for hule eiker i Lier. Trærne er automatisk beskyttet av naturmangfoldloven, som innebærer at både private og offentlige grunneiere, utbyggere og entreprenører alle har et ansvar for å ta vare på og vise aktsomhet ovenfor hule eiker.

- Men for å skape et enda sterkere vern av trærne, ønsker vi at forekomsten av hule eiker blir registrert av kommunen, og det trenger vi liungenes hjelp til. Disse trærne må vi passe på at bevares, forklarer landbrukssjefen.

Hun tror det er mange som kan ha en gammel og ærverdig eik i hagen eller vet om et majestetisk eiketre på den faste kveldsturen i skogen i nabolaget sitt, men som helt sikkert ikke er klar over hvor viktig disse er for et rødlistet artsmangfold. Og selv om det har veltet overende eller ser dødt ut, har det like stor verdi for insekter, biller og sopp, ifølge Fjelltun:

- Det heter seg faktisk at eiketrær vokser i 500 år og deretter bruker 500 år på å dø. Tenk bare på hva disse trærne i Eikeliparken har sett og opplevd på de hundrevis av årene de har stått her!

Slik bidrar du

Vet du om ett eller flere gamle eiketrær som passer til beskrivelsen i innledningen på denne artikkelen? Da vil landbrukskontoret gjerne høre fra deg. Send en e-post til postmottak@lier.kommune.no med følgende informasjon:

• Emnefeltet merkes med Hule eiker Lier
  • Hvor er eiketreet?
  • Adresse eller sted/område
  • Gi en nærmere beskrivelse av veien dit/hvordan man finner frem til stedet
  • Legg gjerne ved bilde eller kart om du har det
  • Ditt navn og telefonnummer

Takk for at du vil hjelpe til med å bevare disse majestetiske kjempene med sine kresne og unike leietakere!