Vil du bli en aktivitetsvenn?

Illustrasjonsbilde (Foto: Nasjonalforeningen for folkehelsen)
En aktivitetsvenn bidrar til å gi en person med demens gode dager. Nå kan du gå kurs og bli aktivitetsvenn i Lier kommune.

Lier kommune har nylig inngått avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen om å starte opp programmet Aktivitetsvenn.

Gjennom dette tilbudet får mennesker med demens flere aktiviteter og gode opplevelser i hverdagen.

– Det er ikke vanskelig eller veldig krevende å være aktivitetsvenn, det er bare hyggelig. Vi gir deg opplæring - du trenger egentlig bare å være deg selv. Det du liker å gjøre er et godt utgangspunkt, forteller Anja Hoff, demensveileder i kommunen.

Felles interesser

Håpet er at man kan koble sammen aktivitetsvenner og personer med demens som har felles interesser, så de kan gjøre noe begge trives med. Det kan være å gå turer, fiske, lage mat, trene og lignende.

Først skal Aktivitetsvenn innføres på Fosshagen ressurssenter slik at det kan etableres en gruppe på et felles sted. Det er imidlertid ikke noe i veien for å melde sin interesse om man har tilknytning til et annet sted i kommunen.

Demensveileder Hoff understreker at mennesker med demens er ganske like de som ikke har sykdommen.

– Alle liker å gjøre noe hyggelig, og følelsen av å gjøre noe hyggelig varer lenge for den enkelte. Gjennom dette tilbudet får alle god opplæring og støtte, samtidig som de kan bli del av et fellesskap av andre aktivitetsvenner. Det oppleves som meningsfylt, fortsetter hun.

Kurs planlagt i april

Aktivitetsvenn er utviklet av Nasjonalforeningen for folkehelsen og tilbys i over 180 kommuner i hele landet. Mennesker med demens kan ha stor glede av å gjøre aktiviteter de trives med, selv om de er syke.

Kurset vil lære deltakerne om de ulike demenssykdommene og hvordan de best kan være en støtte for mennesker med demens. Kurset er planlagt i april 2023.

Ta kontakt med prosjektleder Siri Skauge:
Telefon 900 01 224
E-post: siri.skauge@lier.kommune.no