Arne Christoffer får årets kulturpris

Vinner: Arne Christoffer Karlsen. Foto: Tore Larsen
Vi gratulerer Arne Christoffer Karlsen med Lier kommunes kulturpris for 2023! Han er tildelt prisen for sitt for mangeårig engasjement for å bevare og formidle Liers transporthistorie - som inkluderer både buss, bane og båt.

Da utvalg for oppvekst, kultur og idrett hadde møte denne uken, handlet en av sakene om å avgjøre hvem som skal få kommunens kulturpris for 2023.

Et enstemmig utvalg gikk inn for å tildele prisen til Arne Christoffer Karlsen fra Sylling. Han har i mange år jobbet for å ta vare på og formilde transporthistorie.

- Dette var veldig hyggelig. En ordentlig hyggelig overraskelse, sier prisvinneren.

Bussrute

I år er det 100 siden Arnes Christoffers far startet bussrute fra Sylling til Drammen. Dette ble markert med et arrangement på Lier bygdetun i juni.

Deles ut i desember

Kulturprisen består av 10.000 kroner og et diplom, og deles ut av ordføreren på en kulturkveld på Haugestad mandag 11. desember.

Der blir også årets Haugestadstipend for unge som satser på scenekultur delt ut. I år går stipendet på 40.000 kroner til skuespiller Peter Kolbjørnsen.