Få ett piggdekk – betal for ett selv

Vibeke Freia Hjerpaasen (29) fra Nøste i Lier er klar for vintersykling med sin nye sykkel. – Nå gjelder det bare å få på plass piggdekk, varme klær og hjelm, smiler 29-åringen.
Over 1600 sykler er gjort klare for vintersykling etter å ha fått piggdekk, omlegging og service av Buskerudbyen. Nå er den populære kampanjen tilbake!

6. oktober er det igjen duket for ny kampanje der syklister i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg kan få ett piggdekk, omlegging og enkel sjekk av sykkelen mot at man betaler det andre dekket selv. Har du vinterdekk fra før, får du gratis omlegging og vintersjekk.

– Kjærkomment tilbud

Vibeke Freia Hjerpaasen (29) fra Nøste i Lier jobber som barneskolelærer ved Hegg skole. I år deltok hun og kollegene i «Sykle til jobben»-kampanje der Vibeke like godt vant førstepremien fra Buskerudbyen, en elsykkel til en verdi av 30.000 kroner som hun bruker fast de fire kilometerne til og fra skolen.

Nå gleder 29-åringen seg over at piggdekk-kampanjen har kommet tilbake slik at hun får en trygg ferd til jobben også om vinteren for en rimelig penge.

– Ja, dette er et kjærkomment tilbud som jeg absolutt vil benytte meg av. Jeg forsøkte meg første gang med piggdekk på den gamle sykkelen i januar i år da jeg flyttet tilbake til Lier og begynte i ny jobb. Det var litt uvant i starten, men etterhvert følte jeg meg veldig trygg

– Og når jeg nå har fått byttet ut den litt skramlete gamle sykkelen med en splitter ny el-sykkel, så skal det bli godt å få på skikkelige piggdekk når vinteren kommer.  For det å sykle uten piggdekk på vinteren skjønner jeg rett og slett ikke at folk tør. Det er risikosport, sier Vibeke som også er opptatt av å kle seg etter forholdene og ha skikkelig godt lys foran og bak.

– Lys er vel til og med påbudt, smiler 29-åringen.

– Ikke sett bort sykkelen

Sykkelbutikkene som er med på årets kampanje er: Greenspeed og Sykkelhjørnet på Strømsø, Tri-Sport på Gulskogen, Bjørn Myhre Sport i Krokstadelva, Trye i Mjøndalen, Sykleriet i Hokksund og Intersport og Syklisten på Kongsberg.

– Når kuldegradene kommer og det legger seg is og snø på veier og fortau, er det mange som parkerer sykkelen for vinteren. Derfor er målet med Buskerudbyens kampanje å få flere til å erfare at det går helt fint å sykle også de fleste dager da. Sykling på vinteren er nemlig en flott opplevelse som flere burde prøve. I tillegg er det rimelig trening og en deilig opplevelse av å trosse elementene, sier prosjektleder for sykkel i Buskerudby-sekretariatet, Trond Solem.

Elsykkelbibliotek

– Er du usikker på om vintersykling er noe for deg, er det også mulig å få låne en elsykkel med piggdekk for en hundrelapp for å teste det ut først, opplyser Solem.

Alle kommunene i Buskerudby-samarbeidet har nemlig fått midler til å leie ut el-sykler via Elsykkelbiblioteket der man kan prøvelåne en god sykkel i 12 dager for 100 kroner. Kafé Global i Svelvik, Greenspeed på Strømsø torg, Bjørn Myhre Sport i Krokstadelva, Sykleriet i Hokksund og Intersport på Kongsberg tilbyr utlån av sykler med piggdekk.