For nøyaktig ett år siden tok Anne Sæther fra Sjåstad i Lier sitt siste trekk fra en sigarett. Hun begynte på Frisklivssentralens røykesluttkurs og har vært røykfri siden.

Anne Sæther er stolt over seg selv. Og det har hun all grunn til. Hun har vært en røyker siden hun var 14 år, og etter 40 år med status som røyker så bestemte hun seg for å melde seg på et røykesluttkurs i regi av Frisklivssentralen i Lier.

På den måten fikk hun hjelp til å slutte å røyke – og holde seg borte fra sigarettene. Selv hun innrømmer at fristelsene har vært mange.

- Jeg har prøvd å slutte flere ganger tidligere, blant annet ved hjelp av tabletter. Men jeg fikk det ikke til, og etter en kort stund så var jeg i gang igjen. Jeg har trent på Frisklivssentralen i mange år, og sa til dem at de måtte varsle meg om sluttekurs i god tid i forveien, slik at jeg kunne forberede meg. I august i fjor tok de kontakt og fortalte meg om et kurs i oktober. To uker inn i kurset, på Den internasjonale røykesluttdagen 23. oktober, kuttet jeg ut sigarettene for godt.

Siden da har jeg klart å holde meg røykfri, og nå har det jammen meg gått ett år, smiler Anne Sæther fornøyd.

Fant motivasjon i dato

For Anne sin del fant hun stor motivasjon i det å sette en dato – og vite om røykesluttkurset i god tid i forveien.

- Jeg var så fokusert på at jeg skulle slutte å røyke på akkurat den datoen – og fulgte planen. Hadde jeg visst at det skulle gå så lett, hadde jeg sluttet for mange år siden, forteller hun.

På røykesluttkurset til Frisklivssentralen fikk hun både god motivasjon og informasjon om prosessen rundt røykeslutt, og oppfølging i etterkant.

- Det å delta på røykesluttkurs har vært helt avgjørende for meg. Tidligere har jeg fått mye informasjon fra både leger og helsedirektoratet om fordelene av å slutte å røyke, men det har ikke vært nok. De som jobber på Frisklivssentralen er enestående mennesker. Jeg kan ikke skryte nok av dem, sier Anne Sæther.

Røykfri = sydentur

I snitt gikk det med 20 sigaretter hver eneste dag da Anne var røyker. I en egen røykeslutt-app så registreres det hvor mye penger hun har spart på å slutte å røyke. I løpet av dette første året har hun spart over 36.000 kroner!

Etter et halvt år var beløpet så stort at hun og mannen kunne unne seg en ferietur til varmere strøk.

- Pengene som er spart er én side av saken. En helt annen motivasjon er det helsemessige. Jeg føler meg mye freshere nå og har bedre kondisjon. Så har jeg fått en fantastisk god mestringsfølelse – og får ros av familien, forklarer Anne Sæther, som er klinkende klart på én ting:

Jeg kommer aldri til å begynne å røyke igjen. Det er helt sikkert!

Søk hjelp for å slutte

Trenger du hjelp til å slutte å røyke, kan du kontakte Frisklivssentralen i Lier for råd. Du kan kontakt dem på epost: lier.frisklivssentral@lier.kommune.no eller ringe 409 13 113 for å få gode råd.

- Mange ønsker å slutte å røyke og snuse, men kommer ikke i gang. Å sette en sluttedato og ha muligheten til å slutte sammen med flere, kan gjøre det enklere, sier Anette Akselsen i Lier Frisklivssentral.

Helsedirektoratet har laget sju tips til deg som har lyst til å slutte å røyke:

1. Ikke gjør røykeslutt så stort. Bare bestem deg og prøv!
2. Motivasjon. Skriv ned grunnene dine og se på dem ofte.
3. Kutt helt! Følg regelen: Ikke ta ett eneste trekk/snusporsjon
4. Spis ordentlige måltider. Jevnt blodsukker gjør det lettere.
5. Du er ikke alene. Snakk med venner og eksrøykere.
6. Belønn deg selv! Røykeslutt er en bragd.
7. På slutta.no finner du oversikt over alle sluttetilbud

FØLG LIER KOMMUNE PÅ FACEBOOK

Slik ser røykeslutt-appen til Anne Sæther ut etter ett år uten sigaretter.