Drømmestipendet avgjorde studievalget for Jon Martin Høie fra Lier (19). Nå er jakten på nye kandidater i gang.

I år deles det ut 100 Drømmestipend à 10 000 kroner til kandidater i Norge. Det er kulturskolerektor i Lier som er ansvarlig for å nominere unge kulturutøvere til Drømmestipendet. I kommunene gjennomføres et grundig juryarbeid før det nomineres, og i Lier gjøres dette i samarbeid med ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Alle som ønsker å bli vurdert som drømmestipendkandidater oppfordres til å ta kontakt med kulturskolen så fort som mulig for å få mer informasjon.

Fem fra Buskerud

I 2016 slapp fem kandidater fra Buskerud gjennom det siste nåløyet og mottok et nasjonalt Drømmestipend på 10.000 kroner, og kulturskolerektor Sissel Gerhardsen Røine synes det var veldig stas at en av de fem var en Lier-gutt.

Avgjorde studievalget

Jon Martin Høie led valgets kval da han skulle velge utdannelse i fjor. Drømmestipendet han fikk ble faktisk tungen på vektskålen for 19-åringen.

- Det at jeg var plukket ut til å få et drømmestipend var ikke bare en fantastisk anerkjennelse. Det var også veldig inspirerende. Drømmestipendet ble en sterk medvirkende faktor til at jeg valgte det fire år lange kandidatstudiet i kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole. Jeg stortrives og har ikke angret, forteller Jon Martin Høie til drommestipendet.no.

14. gang

Dette er 14. gang Drømmestipendet blir utdelt i regi av Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping. Alle norske kommuner kan levere én nominasjoner i hver av kategoriene dans, musikk, sirkus, skapende skriving, teater, visuell kunst og annet. Altså maksimalt syv nominasjoner per kommune.

Stipendmottakerne er ungdom mellom 13 og 20 år som utøver ulike kulturelle uttrykk. Målet med både nominasjonen og stipendet er at mottakerne skal få motivasjon til å utvikle seg videre og mulighet til å få oppfylt noen av sine kulturdrømmer.

LES MER OM DRØMMESTIPENDET PÅ DERES NETTSIDER