Endringer i lokal forskrift

Kommunedirektøren har gjort noen endringer i den lokale forskriften med regler for å begrense koronasmitte i Lier.

Torsdag 5. november vedtok kommunestyret en forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte i Lier kommune. Kommunedirektøren fikk også fullmakt til å gjøre endringer i perioden forskriften gjelder, særlig med tanke på å få mest mulig like regler i vår region.

Noen endringer i reglene

Kommunedirektøren har 9. november gjort endringer og presiseringer i forskriften, blant annet må treningssentre i Lier stenge og taxipassasjerer og taxisjåfører skal bruke munnbind. Det er også gjort noen endringer for besøk hjemme og for bisettelser, begravelser, bryllup og dåp.

Revidert forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte (covid-19) i Lier kommune

Veileder til lokal forskrift om smitteverntiltak

Forskriften gjelder frem til 1. desember 2020.

Barn og unge

Da kommunestyret vedtok forskriften var det som en følge av at det er en uoversiktlig smittesituasjon i Lier. Reglene i forskriften ble vedtatt for å få kontroll over situasjonen og etter anmodning fra regjeringen.

Det vil fremdeles ikke være tillatt med organiserte trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter for barn, unge eller voksne i Lier. Omtrent en av fire smittede de to siste ukene er elever ved skoler. Elever ved både barnetrinnet, ungdomstrinnet og videregående er rammet.

Kommuneoverlegen har gjort en ny vurdering av forbudet mot aktivitet for barn og unge. Som en følge av smittesituasjonen blir forbudet stående - i første omgang til 20. november.

Kommunestyrets vedtak innebærer at kommunedirektøren kan vurdere å åpne for slike aktiviteter for barn og unge fra 20. november dersom smittesituasjonen tilsier det.

- Jeg opplever at liungene mener det var riktig og viktig å innføre relativt strenge regler raskt. Hvis vi er flinke nå, kan det hende vi slipper langvarige og strenge tiltak slik vi blant annet ser i andre land, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål til hvordan forskriften skal tolkes? Send en e-post til korona@lier.kommune.no