Får flere vaksiner enn forventet

Lier kommune mottar mer enn 300 doser vaksine i uke 5, altså det dobbelte av det FHI opprinnelig varslet om. - Dette er en gledelig nyhet. Nå får vi raskere gitt tilbud om vaksine til de mest utsatte innbyggerne våre, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Den første vaksineringen av hjemmeboende innbyggere over 85 år fant sted på onsdag. Neste vaksinasjonsdag blir i Hegghallen torsdag 4. februar.

Kort varsel

Siden informasjonen om antall vaksiner kommer fra Folkehelseinstituttet (FHI) med få dagers varsel, har kommunen relativt kort tid på å få tak i alle de som skal få tilbud om time.

- Jeg oppfordrer derfor påførende til denne aldersgruppen til å hjelpe til litt ekstra nå, så alle får beskjed om timen sin, sier kommuneoverlegen.

Telefon eller helsenorge.no

Lier kommune bruker helsenorge.no for å kalle inn til vaksinering. Hvis man ikke svarer på innkallingen via helsenorge.no eller SMS, blir man ringt opp av medarbeidere i kommunen. Et alternativ er å gi fullmakt til pårørende.

- Bruker du ikke helsenorge.no selv kan du gi fullmakt til pårørende. Da kan de få beskjed om vaksineringstimen, forteller kommuneoverlegen.

Det finnes flere måter å gi en slik fullmakt på. Les mer om hvordan du kan representere andre på helsenorge.no.

Stor dag

For kommuneoverlegen var det en stor dag da vaksineringen i Hegghallen startet opp - på dagen 11 måneder etter det første tilfellet av koronaviruset ble oppdaget i Lier kommune.

-  Vaksinering er veien ut av pandemien. Jeg er glad for at vi endelig er i gang, sier Ingrid Bjerring.

Stenging av hallen

All vaksinering i Hegghallen vil foregå på torsdag selv om vi har fått flere vaksiner. Det kan hende vaksineringen vil strekke seg noe lengre utover ettermiddagen enn planlagt. Prosjektet jobber nå med å legge detaljene for vaksineringsdagen.

Her kan du se video av den første vaksinasjonsdagen i Hegghallen 27. januar 2021:

www.lier.kommune.no/koronavaksine kan du lese om vaksinasjon i Lier og hva du må huske på når du skal vaksineres.

www.lier.kommune.no/koronavirus finner du oppdatert informasjon om korona i Lier.