I Lier er energirådgivning gratis for boligeiere

Fra en energirådgivning på en adresse i Lierbyen. Fra venstre WSPs energirådgivere Jose Girona Granell og Kristina Esposito, huseier Hildegunn Iversen og Lier kommunes miljørådgiver Ingebjørg W. Tofte.
Visste du at Lier kommune sponser en full energirådgivning hjemme på din egen adresse?

Energitiltak i egen bolig kan være bra for både lommeboka, miljøet og komforten. Det å redusere utslipp forbundet med egen bolig er i tillegg sett på som noe av det viktigste du kan gjøre for klimaet. Veien til en mer energieffektiv husstand trenger ikke å være verken dyr eller komplisert – ikke minst takket være Lier kommunes ordning som tilbyr gratis energirådgivning hjemme på din egen adresse.

Kommer hjem til deg

Lier kommune benytter firmaet WSP, som er en av verdens ledende konsulentvirksomheter innen teknisk rådgivning, til slike hjemmebesøk. Etter avtale kommer da en energirådgiver hjem til deg, foretar en gjennomgang av boligen og gir råd om hva du kan gjøre av spesifikke tiltak for å spare energi. I etterkant får du en kort rapport med oversikt over anbefalte tiltak og kostnadsoverslag for tiltakene. Det opplyses også om hvilke tiltak man kan få støtte for gjennom Enova.

Her er noen eksempler på energitiltak rådgiverne kan hjelpe deg med å identifisere om vil være aktuelt for din bolig. Flere er også stønadsberettiget hos Enova ved søknad:

• Varmepumpe
  • Vannbåren varme
  • Bio-ovn eller rentbrennende ovn
  • Solfanger
  • Etterisolering
  • Lavenergivinduer
  • Balansert ventilasjon

Har du mer spesifikke spørsmål om egen bolig og lurer du på om du trenger hjemmebesøk kan du sende en mail til en av WSPs energirådgivere.

Har du generelle spørsmål om energitiltak kan du ringe Enova på grønt nummer 800 49 003, eller sende e-post til: svarer@enova.no.