Alt klart for koronavaksinering

Lier kommune har satt et stort apparat i sving med å klargjøre for gjennomføringen av koronavaksinasjoner, og er nå beredt til å starte vaksineringen så snart vi mottar vaksiner fra Folkehelseinstituttet.

Prosjektleder for koronavaksinering i Lier, Heidi Kristin Ringstad, og kommuneoverlege Ingrid Bjerring står i spissen for å planlegge det omfattende programmet. De forteller om instruksen alle kommuner har fått fra FHI om å gjøre alt klart, til tross for at dato og antall vaksiner ikke er avklart ennå:

- Her er lager, personell, logistikk og fasiliteter gjort klart på kort tid. Den dagen vi får beskjed om at vaksinene kommer, går vi rett i gang med vaksineringen, uavhengig om det er helligdag eller ei, forklarer Ringstad.

Nå i starten vil det ikke være nok vaksiner til alle som anbefales eller ønsker å ta koronavaksine. Basert på råd fra FHI har regjeringen gitt følgende prioritering, med de øverste prioriterte først:

• Beboere i sykehjem
  • Eldre over 85 år
  • Eldre over 75 år og deretter de over 65 år
  • Personer 18–64 år med én eller flere nærmere spesifiserte sykdommer som de har fra før.

Det betyr at de første vaksinene settes på beboerne ved sykehjemmene våre. Tre uker etter første runde vil det settes én vaksine til, og tidspunktet for dette får man beskjed om.

Vent på beskjed og vær fleksibel

Mange lurer nok på hva de skal gjøre når vaksinene først kommer til Lier. Svaret på det er ingenting, ifølge Bjerring:

- Akkurat nå er det ikke noe du skal gjøre selv. Personer som prioriteres først vil bli kontaktet for tilbud om vaksinasjon, og det er ikke nødvendig å kontakte kommunen eller fastlege for å sette seg på venteliste nå.

Når vi vet mer, vil du få beskjed om hvordan du skal gå fram for å vaksinere deg. Les derfor informasjon du får fra kommunen i ulike kanaler nøye. Ringstad legger til en viktig henstilling:

- Vær fleksible! Det kan hende dere må dra og vaksinere dere på kort varsel, eller tåle at bygninger det er aktivitet i må brukes til vaksinering i en periode.

Det planlegges nemlig at Hegghallen, Heiahallen og Syllinghallen kan bli tatt i bruk for massevaksinering. Føringer for smittevern, transport, kapasitet og fasiliteter gjør at det er disse lokasjonene som er best egnet.

Hold deg oppdatert

Kommunen har laget en temaside om vaksinering mot koronavirus i Lier. Siden oppdateres fortløpende med siste nytt om temaet, og det kan være lurt å titte på denne og se om man finner svar der på hva man eventuelt måtte lure på. Siden finner du på www.lier.kommune.no/koronavaksine.

Koronavaksinen og vaksineringen er gratis, og det er frivillig å vaksinere seg.