Hopp til innhold

Kulturskolen starter opp igjen

Denne uken starter kulturskolen med uteundervisning for enkelte korpselever, korpsensembler og visuell kunst. En-til-en-undervisning i musikk og noe gruppeundervisning starter i lokalene på Stoppen fra 18. mai og på de fleste skolene fra 25. mai.  

Det kan bli litt senere oppstart for noen danse- og teatergrupper, strykerorkester og tilrettelagt undervisning fordi grupperommene er små og kulturskolen må anpasse seg smittevernveilederen til kontaktidretten. 

 - Foresatte holdes løpende oppdatert fra lærer, sier rektor Frøydis Rui-Rahman.  

Smittevernplakat  

Kulturskolen har laget sin egen smittervernplakat som heter «Regler for en trygg kulturskole». Smittevernplakaten er basert på smittevernveilederen fra Norsk Kulturskoleråd og for kontaktidretten. 

-  Lærerne på kulturskolen er dessuten utstyrt med hvert sitt renholdsett, fordi lærerne er omreisende slik at flere deler av kommunen kan ha et kulturskoletilbud. Lærerne vasker, klargjør og rydder sine egne rom på Stoppen denne uken, forklarer Frøydis Rui-Rahman.  

Individuelle tilpasninger  

Kulturskolen gleder seg veldig til å ta imot elevene sine igjen og håper på en fin avslutning av dette skoleåret.

- Vi skal i alle fall sørge for at det er trygt, lærerikt, hyggelig og gøy å komme tilbake, sier rektor Frøydis Rui-Rahman.  

Ved tilfeller der elever trenger individuelle tilpasninger eller er i risikosonen, samarbeider hjemmene med lærerne om en god løsning. For enkelte kan digital undervisning fortsatt være aktuelt. Og husk: Vask hendene, hold avstand og hold deg hjemme om du er syk.  

Kulturskolen ønsker samtidig å minne om at utmeldingsfristen for neste skoleår var 1. mai, og at du allerede kan søke plass på kulturskolen for neste skoleår om du vil. Opptaket starter i juni, og du kan søke plass på kulturskolen her.

Stolt  

Kulturskolen i Lier har 714 elever og tilbyr undervisning i dans, musikk, teater og visuell kunst pluss kortkurs i blant annet skrivekunst og animasjon. 

Da skolen måtte lukke dørene for undervisning med fysisk oppmøte i mars, begynte planleggingen av alternative måter å undervise på. Allerede fra uken etter skolestengningen var enkelte av lærerne i gang med undervisningen igjen, mens andre brukte noe lengre tid på å planlegge undervisningen og kartlegge hvilke elever som ønsket å motta fjernundervisning. Det er svært ulikt hvilke former som egner seg best for de ulike kunstformene.  

- Jeg er stolt av lærerne og vil gjerne få berømme dem, sier rektor Frøydis Rui-Rahman.  

Hun forteller at lærerne har vært kreative og raske til å kaste seg rundt for å få ordnet tilbud til elevene.

- Noe manglende utstyr har vært en hindring, men vi har gjort så godt vi kan med det vi har. Fordelen med denne situasjonen er at det har tvunget oss til å utvikle nye metoder å undervise på, og det har gitt oss mulighet til å lære oss digitale verktøy og tenke nytt. Det kommer vi til å få nytte av senere, og vi tar med oss dette inn i utviklingen av «fremtidens kulturskole», sier kulturskolerektoren.  

Rektoren og lærerne ønsker å takke hjemmene og elevene for at de har vært fleksible, hjelpsomme og positive.