Lier blant de beste i kommune-NM

Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal er strålende fornøyd med plasseringen i kommune-NM.
Lier klatrer fra 19. til 16. plass på NHOs årlige kommune-rangering. Lier er vurdert som en av Norges mest attraktive kommuner for næringslivet.

Kommune-NM måler alle norske kommuner på områder som kompetanse, arbeidsmarked, næringsliv og kommuneøkonomi.

Tredje best på næringsliv

I kategorien for næringsliv blir Lier rangert som tredje best i landet. Dette skyldes høy score på verdiskapning, nyetableringer og sysselsetting i det lokale næringslivet.

-Jeg er veldig glad for at vi gjør det så godt i NHOs rangering. Vi har høyere sysselsettingsandel enn landsgjennomsnittet, og lav arbeidsledighet. Det kan vi være stolte av, sier Gunn Cecilie Ringdal, ordfører i Lier kommune.

I NHOs Kommune-NM rangeres kommunene etter attraktivitet og lokal vekstkraft basert på forhold ved næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse og kommunal økonomi.

Næringsvennlig kommune

Rangeringen viser hvilke kommuner som kan oppleves som de mest attraktive for næringslivet. I Buskerud er det bare Kongsberg som rangeres høyere i den totale rangeringen enn Lier, med sin 12. plass.

-Lier er og skal være en næringsvennlig kommune. Vi har akkurat vedtatt egne mål i kommuneplanen som går på å legge til rette for grønne og sunne næringslivsaktører. Denne utmerkelsen tyder på at vi er på god vei, sier Ringdal.

Her kan du lese mer om NHOs kommune-NM: https://www.nho.no/tema/offentlig-sektor-og-naeringslivet/kommune-nm/

SE OGSÅ: Les kommuneplanens samfunnsdel