Lier kemnerkontor legges ned 1. november

I desember 2019 vedtok Stortinget at skatteoppkreveroppgavene skal overføres fra kommunene til Skatteetaten. Dette innebærer at kemnerkontorene/skatteoppkreverne som en kommunal institusjon blir borte etter flere hundre år. Lier kommune har hatt kemner like lenge som kommunen har eksistert, helt siden 1837.

- Lier kemnerkontor har med stolthet levert god service til kommunens innbyggere og vært kjent for å levere gode resultater. Flere av de ansatte har vært en del av kontoret i opptil 40 år, sier Usman Riaz, kemner ved Lier kemnerkontor.

Dette overføres til Skatteetaten

Fra 1. november 2020 overtar Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har i dag. Oppgavene som overføres til Skatteetaten er blant annet behandling av restskatt, skattepenger til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning og utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og avgift. Skatteetaten får da et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter. Kemneren som eget kontor blir avviklet.

Siste ordinære dag

Kemnerens siste dag med ordinær saksbehandling er 28. oktober 2020. Fra og med 29. oktober 2020 skal skriftlige henvendelser som gjelder skatteoppkreveroppgaver rettes til Skatteetaten. Fra og med mandag 2. november skal alle henvendelser rettes til Skatteetaten.

Kontaktinformasjon i skatteetaten

Kommunale krav vil fremdeles blir innfordret i kommunen og henvendelser om kommunale krav kan rettes til innfordring@lier.kommune.no eller telefon 32 22 01 56.