– Ta vare på hverandre

- Vi har full forståelse for at innbyggerne er bekymret. Dette er en ekstraordinær situasjon, men kommunen jobber for å ivareta alle samfunnskritiske funksjoner. Vi har satt krisestab og jobber ut fra kommunens beredskapsplan og nasjonale retningslinjer, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Lier kommune følger de siste nasjonale retningslinjene og stenger alle skoler og barnehager gjeldende fra og med fredag 13. mars for å redusere spredningen av koronaviruset. Det jobbes allerede med å tilrettelegge for digital undervisning hjemmefra for skoleelever.

Foresatte med samfunnskritiske arbeidsoppgaver som har barn i barnehage eller på 1. til 4. trinn i skolen blir tilbudt plass til barna i beredskapsbarnehager og –skoler. Kommunen kommer med mer informasjon om dette senere.

Alle offentlige arrangementer og fritidsaktiviteter stenges også nå inntil videre, inkludert arrangementer innen eldreomsorg, bibliotek, svømmehall og kulturscenen.

Videre innføres det en rekke andre tiltak for å begrense smittespredningen i kommunen.

- Vi er opptatt av å ta vare på alle innbyggernes helse og sikkerhet, og oppfordrer alle til å ta vare på hverandre. Husk å følge smittevernrådene fra helsemyndighetene, sier Ringdal.

Antallet personer med påvist smitte i kommunen er fremdeles to, men ingen av disse er innlagt på sykehus.

Siste nytt om kommunens håndtering av viruset finner du på denne siden, som oppdateres daglig.