Mottar store vaksineleveranser i uke 25 og 26

I uke 25 og 26 mottar Lier kommune til sammen 5100 vaksinedoser. Det betyr at vi i uke 25 i all hovedsak gjør oss ferdige med gruppe 9, som er personer mellom 45-54 år. Vi gjør deretter et stort byks inn i gruppe 10. Gruppe 10 er personer mellom 40-44 år og 18-24 år.

I uke 25 mottar Lier kommune 2406 doser. Vaksinedagene denne uken er onsdag 23. juni, torsdag 24, juni og fredag 25. juni.

-  I uke 25 gjør vi oss ferdige med de som har takket ja til vaksinen i gruppe 9. Vi gjør så et stort byks inn i gruppe 10, forklarer Heidi Kristin Ringstad, prosjektleder for vaksinasjonsprosjektet i Lier kommune.

Hovedinnkallingen til uke 25 er sendt, men fordi noen alltid takker nei vil kommunen kalle inn fortløpende helt frem til tirsdagen i uke 25.

- Det er derfor viktig at alle svarer kjapt ja eller nei i innkallingen de mottar i helsenorge.no, sier Ringstad.

Ny stor leveranse i uke 26

I uke 26 får også Lier kommune en stor leveranse. Da mottar kommunen 2700 doser. Vaksinedagene i uke 26 blir onsdag 30. juni, torsdag 1. juli og fredag 2. juli. I uke 26 fortsetter vi med gruppe 10. Det er totalt 3500 personer i gruppe 10 i Lier.

Heidi Kristin Ringstad sier det er svært godt nytt at Lier kommune mottar såpass store leveranser av vaksiner i uke 25 og 26.

- Dette er helt i tråd med de økte leveransene som FHi har varslet for Lier og noen andre kommuner, sier hun.

Signaler om færre leveranser i juli

Samtidig har Lier kommune fått signaler om færre vaksiner enn opprinnelig antatt i juli.

- Jeg oppfordrer derfor alle som ønsker vaksine til å takke ja straks de mottar innkallingen, sier Ringstad.

Etter at Lier kommune er ferdige med å vaksinere gruppe 10, gjenstår gruppe 11 som er personer mellom 25-39 år. Lier kommune kan dessverre ikke si når vi begynner å kalle inn denne gruppen. Det avhenger av hvor mange doser kommunen mottar i ukene fremover, og hvor mange som takker ja eller nei til innkallingen de får.

Akkurat nå er det et intervall på 12 uker mellom dose 1 og dose 2, men dette kan bli endret av helsemyndighetene.

På kommunes nettside kan du lese om vaksinasjonsprosjektet i Lier kommune.