Oppfordring fra kommuneoverlegene

Vaksineteamet i Lier er i full sving med å sette oppfriskningsdoser av koronavaksinen. Med høye smittetall nasjonalt og lokalt har kommuneoverlegene en klar oppfordring: Alle som kan, bør takke ja til vaksinering, slik at et eventuelt sykdomsforløp blir mildest mulig.

Det må gå minimum 20 uker fra dose 2 til oppfriskningsdose. Innbyggere i Lier kalles derfor inn basert på både aldersgruppe og fullgått intervall siden forrige dose.

- Liunger som ønsker dose 1 og 2 er også hjertelig velkomne til å booke time for vaksinering, sier assisterende kommuneoverlege Charlotte Sogn (t.v.) og kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Hvilke intervaller gjelder?

Er du usikker på når de ulike dosene kan settes? Her er retningslinjene som gjelder per i dag:

• Kun personer over 18 år kan få oppfriskningsdose.

• Det må gå minimum 28 dager fra dose 1. til dose 2.

• Det må gå minimum 20 uker fra dose 2. til oppfriskningsdose.

• Dersom du skal ha en fullverdig dose 3 på grunn av underliggende sykdom, skal det gå minimum 28 dager fra dose 2.

• Har du hatt Covid-19 skal det gå minimum 28 dager fra friskmelding til du tar vaksinen, men anbefalt intervall er 90 dager.

• Dersom du får Covid-19 mer enn 21 dager etter du er vaksinert, regnes sykdommen som "en vaksinedose".

Kontakt oss gjerne

Det er mye å huske på, men du kan stole på at helsepersonellet på vaksinesenteret gir god veiledning på e-post vaksine@lier.kommune.no eller telefonnummer 404 08 423 (telefonen er betjent mandag og fredag fra 09.00-12.00).

Dersom du møter opp til vaksinering med for kort intervall siden forrige dose eller sykdomsforløp, blir du avvist ved innregistrering.

Les mer om vaksineringsprogrammet i Lier, og hvordan du kan bestille eller bytte time på kommunens vaksineside