Skal sette rundt 800 vaksinedoser neste uke

I uke 10 skal Lier kommune vaksinere flere enn noen gang tidligere. Lier mottar den nye Moderna-vaksinen, og kan invitere rundt 500 nye innbyggere mellom 75 og 84 år. Vaksinene i uke 10 går til både innbyggere og helsepersonell. Totalt skal vi sette rundt 800 doser denne uken.

Lier kommune starter alltid med de eldste innenfor en prioritert aldersgruppe.

Du blir kontaktet

For liunger som er i øvre del av aldersgruppen 75 - 84 år, kan det være lurt å følge med på helsenorge.no i slutten av uke 9 der innkallingen kommer.

- Får du ikke innkalling, er det ikke din tur denne uken. Du trenger ikke å kontakte kommunen for å melde interesse. Vi har god oversikt over hvilke innbyggere som skal kalles inn i denne aldersgruppen. Du får innkalling når det er din tur, sier Heidi Kristin Ringstad, prosjektleder for vaksinasjonsprogrammet i Lier.

Lier kommune er straks ferdig med å vaksinere hjemmeboende over 85 år som har takket ja til vaksine.

Tre vaksinetyper

I Lier opererer vi nå med tre ulike vaksinetyper: Moderna, AstraZeneca og Pfizer/BioNTech.

Vi forholder oss til føringer fra Folkehelseinstituttet om hvilke grupper i befolkningen som skal få tilbud om de ulike vaksinetypene. Disse føringen går blant annet på alder. Det betyr at medlemmer i samme husstand kan få tilbud om ulik vaksine.

Her kan du lese mer om koronavaksineringsprogrammet i Lier