Snart klart for etterlengtet storproduksjon

I oppholdsrommet på kulturskolen er bordene fulle av rekvisitter, kostymer, tegninger og sminkeutstyr. Elever, frivillige, rektor og lærere gleder seg til premieren på årets storproduksjon – Alice i Eventyrland. Premieredatoen 7. mai nærmer seg med stormskritt, og allerede nå kan du sikre deg billetter.

Hvor enn blikket går er det sterke farger, store smil og høy konsentrasjon. Kostyme- og sminkeansvarlig Eva W. Stenseng henter stadig inn elever fra scenerommet til både påkledning av kostyme og justeringer på antrekkene som allerede er klare. Frivillige foreldre svinger sminkekostene på unge og ivrige ansikter. Nå er det snart klart for forestillinger!

Forberedelser

Kulturskolen har jobbet iherdig med å forberede seg til oppsetningen av Alice i Eventyrland helt siden august.

De fleste er enige om at forberedelsene er veldig gøy, men det har allikevel vært noen utfordringer på veien. Amalie Guddal (11), som er en av to som spiller hovedrollen Alice i forestillingen, forteller at det har vært noen vanskelige ord blant replikkene hennes.

– Hebrarium var et vanskelig ord å lære, men man må bare øve masse så lærer man seg replikkene og scenene, sier hun fornøyd.

Videre forteller Amalie at det hun gleder seg aller mest til ved premieren er å spille på scenen sammen med de andre og få vist frem alt de har øvd på. Dette er hun langt fra alene om.

– Det er klart at vi har savnet det å opptre foran publikum. De fleste er, på grunn av pandemien, ganske utrent på å spille foran publikum nå dessverre. Noe som er helt forståelig siden vi ikke har gjort det på veldig lenge. Det er først de siste månedene vi føler at vi har kommet skikkelig i gang igjen. Vi hadde akkurat første Diplomkonsert siden før pandemien blant annet. Derfor gleder vi oss enormt til å endelig kunne utfolde oss både på og bak scenen. Det jeg kan si er at vi i år trykker skikkelig til, sier rektor Frøydis Rui-Rahman engasjert.

Storproduksjon

Det er en stund siden sist gang det var storproduksjon på kulturskolen. Forrige forestilling var helt tilbake i 2019 da Aladdin av Kjetil Indregard ble fremført. Årets Alice i Eventyrland er basert på boken med samme navn av Lewis Carroll. Kulturskolens oppsetning er skrevet av rektoren selv, og beskrives som en absurd, fargerik og fin opplevelse for hele familien.

På scenen vil det være 33 skuespillere, 55 dansere, kulturskolens barnekor og et teaterorkester på 12 personer som består av elever og lærere. Sammen skal de mane til filosofering over det å være i forandring, finne seg selv, være seg selv og rett og slett gå fra å være barn til ungdom. Kunstelevene har også bidratt noe og det vil bli en keramikkutstilling i foajeen på Hegg under forestillingene. Elevene som er med strekker seg i et aldersspenn fra 3.trinn på barneskolen til 3.trinn på videregående. De kommer fra hele kommunen.

Forestillingen Alice i Eventyrland finner sted på Lier kulturscene 7. og 8.mai klokken 14.00.

Her kan du bestille billetter til forestillingene

Bredt tilbud

Lier kulturskole tilbyr til sammen fast undervisning i hele 17 kunstfag. Lærerne er høyt utdannet som utøvere og som pedagoger. Elevene får undervisning av høy kvalitet i faggruppene, på kortkursene og på helgekursene.

– Det er viktig å få frem at vi ikke bare driver med musikkundervisning på kulturskolen, men også veldig mye annet gøy og kreativt, sier Frøydis Rui-Rahman.

I juni begynner hovedopptaket av elever til neste skoleår.

Ønsker du å lese mer om kulturskolen, påmelding og hvilke tilbud de har kan du klikke her