Snart kommer hepatitt C-bussen på besøk

Mandag 24. oktober kommer hepatitt C-bussen til Lier. Her kan du teste deg gratis hvis du mener du kan være utsatt for smitte. Eventuell behandling er også gratis.

Hepatittbussen kommer til Lier mandag 24.oktober. Kommunen sørger for at flest mulig i aktuelle miljøer, særlig personer som injiserer narkotika, får tatt en test, og eventuelt startet behandling.

Test og eventuell behandling er også aktuelt for andre grupper, for eksempel menn som har sex med menn og innvandrere som kommer fra land med særlig høy forekomst av hepatitter.

Testen er gratis for alle som mener seg utsatt for smitterisiko.

Slik utføres testen

Hepatitt C-bussen drives av brukerorganisasjonen proLAR Nett med midler fra Helsedirektoratet. I bussen er det tilbud om å sjekke seg for hepatitt C-smitte og starte behandling hvis nødvendig.

1. En blodprøve (stikk i fingertuppen) undersøkes for antistoffer mot hepatitt C. Analysen tar 5-10 minutter.
    • De som har negativ prøve, er friske, og slipper videre undersøkelse.
    • De som har positiv prøve, har blitt smittet en eller annen gang, og må ta en ny test for å undersøke om de har kronisk hepatitt C- smitte.
  2. En blodprøve (stikk i fingertuppen) undersøkes for aktivt virus. Denne undersøkelsen tar 60 minutter.
    • De som ikke har aktivt virus, er friske og slipper videre undersøkelse.
    • De som har aktivt virus, er kronisk smittet av HCV og får tilbud om å undersøke hvor langt sykdommen har utviklet seg.
  3. Leveren blir undersøkt med ultralyd (elastograf) for å måle leverstivhet. Dette er et mål på hvor langt sykdommen har kommet. Denne undersøkelsen tar 5–10 minutter.
  4. De som tester positivt for kronisk hepatitt C, tilbys behandling. Behandling består oftest av tablett(er) en gang daglig i tre måneder og startes opp så fort som mulig etter undersøkelse i bussen. Behandlingen er gratis og nesten uten bivirkninger.
  5. De som kjenner sin smittestatus på forhånd, kan undersøke leveren uten å gå gjennom steg 1 og 2.
  6. Bussen tilbyr dessuten hurtigtest for hiv.
  7. Husk å drikke mye vann eller lignende før du blir undersøkt.

Her kan du lese mer om Hepatittbussen

Her kan du lese om den nasjonale strategien mot hepatitter

Nasjonal strategi

Myndighetene har satt et mål om å redusere antall hepatitt C-tilfeller kraftig, samtidig som ingen skal bli alvorlig syk eller dø av hepatitt C i Norge.

Som et ledd i hepatitt-strategien ble det i 2018 opprettet en hepatitt C-buss. Den reiser rundt til kommuner i hele Norge. Målet er å finne personer som er smittet, og starte behandling. Det finnes en effektiv behandling som er relativt enkel å gjennomføre og som har lite bivirkninger.