Viderefører lokale koronatiltak i Lier

Kommunestyret har vedtatt en ny forskrift som viderefører tiltak for å redusere koronasmitten i Lier. Men det er noen endringer - blant annet åpnes det opp for trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter innendørs for barn og unge opp til 20 år.

5. november 2020 vedtok kommunestyret et lokal forskrift for å forebygge koronasmitte i Lier kommune. Denne hadde en varighet til og med 1. desember i år.

Under kommunestyremøtet tirsdag 1. desember vedtok politikerne en ny forskrift som innebærer at tiltakene videreføres med noen justeringer. De lokale reglene som nå er vedtatt i Lier gjelder fra og med 2. desember og inntil videre.

Dette er endringene i de lokale reglene

Etter behandlingen i kommunestyret 1. desember er det vedtatt noen justeringer i reglene som gjelder i Lier:

• Det er nå tillatt for alle å organisere og delta i trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter utendørs. For aktiviteter utendørs er det ingen begrensninger i antall deltakere. Merk at for barn og unge skal utendørsaktivitetene gjennomføres uten foresatte til stede.

• Det er tillatt å organisere og delta i trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter innendørs for barn og unge opp til 20 år, så lenge aktivitetene kan gjennomføres uten foresatte til stede. NB! Elever som tilhører skoletrinn som er på rødt tiltaksnivå kan ikke delta på innendørsaktiviteter.

• Personer som benytter seg av «drop in»-tilbud hos offentlige eller private virksomheter og tjenester skal oppgi navn og telefonnummer man kan nås på slik at oppmøtet kan registreres av virksomheten eller tjenesten. Det skal også registreres dato og klokkeslett for oppmøtet.

• Drive in-arrangementer for bil eller tilsvarende lukket kjøretøy er unntatt fra forbudet mot arrangementer. De andre unntakene fra dette forbudet videreføres. Se mer i § 8 i forskriften.

• Avstandskravet i møter, ved besøk hjemme og ved de arrangementene som er tillatt reduseres fra to meter til en meter. Dette er for å samkjøre med nasjonale regler.

Her kan du lese hele forskriften og veilederen som gjelder fra 2. desember 2020:

Forskrift for å forebygge koronasmitte i Lier kommune

Veileder til forskriften (PDF)

Kan gjøre nye vurderinger

Kommunedirektøren har fått delegert myndigheten til å gjøre endringer av smittevernforskriften dersom smittesituasjonen tilsier det.

Ettersom det fortsatt er noen uker til jul, og smittesituasjonen på det tidspunktet kan se annerledes ut enn nå, vil kommunedirektøren gjøre en særskilt ekstra vurdering av tiltakene tett opp mot jul. Dersom smittesituasjonen skulle tillate det, vil kommunedirektøren vurdere å lempe noe på enkelte tiltak inn mot julehøytiden. Slike vurderinger vil som alltid gjøres i samråd med kommuneoverlegen.