Informasjon om årsgebyr for tilsyn av avløpsanlegg 2024
Infoskriv tilsyn 2020 Drammen, Krødsherad, Øvre Eiker og Lier
Infoskriv tilsyn 2020 Holmestrand
Infoskriv tilsyn 2019 Holmestrand
Infoskriv tilsyn 2019 Krødsherad
Infoskriv tilsyn 2019 Nedre Eiker
Infoskriv tilsyn 2019 Øvre Eiker
Infoskriv tilsyn 2018 Nedre Eiker, Drammen, Svelvik, Sande, Røyken og Hurum
Infoskriv tilsyn 2018 Modum, Øvre Eiker og Lier
Infoskriv tilsyn 2017 Nedre Eiker, Drammen, Svelvik, Røyken og Hurum
Infoskriv tilsyn 2017 Modum, Øvre Eiker, Lier og Sande
Infoskriv tilsyn 2015 minirenseanlegg
Infoskriv tilsyn 2015 spredegrøfter
Infoskriv tilsyn 2015 tett tank
Ta kontakt med oss før du gjør mindre utbedringer av avløpsanlegget ditt.
Mange avløpsanlegg vil snart få pålegg om oppgradering til dagens rensekrav. Gjør du en mindre utbedring nå, kan du likevel motta et pålegg fra ossi nærmeste framtid. Utbedringen kan derfor være bortkastede penger dersom vi krever andre type endringer, eller hvis det planlegges felles avløpsanlegg i ditt område.
Trenger du ny utslippstillatelse?
Sjekkliste for små avløpsanlegg
Dersom du må svare NEI på noen av punktene under, bør du få hjelp av fagfolk til å rette opp feil eller mangler. Sjekklista gir ingen fullstendig kontroll med anlegget, men kan gi deg en pekepinn.
Samtidig med slamtømming gjennomfører tømmefirmaet også en kontroll av tilstanden i avløpsanleggene. Tilsynet omfatter også prøvetaking og analyse av vannprøver fra minirenseanlegg og gråvannsanlegg, kontroll av eventuell oppstuving i infiltrasjonsarealer, kontroll av utslippspunkt, og oppfølging av anlegg som ikke fungerer slik de skal. Tilsynet skjer etter en egen strategi og tilsynsplan.
Dårlige avløpsanlegg oppdages også ved at kommunen tar vannprøver i lokale elver, bekker, ved badeplasser og i private drikkevannskilder. Hvis vannprøvene er forurenset, tas det flere prøver for å sirkle inn forurensningskilden. Tilsynsgebyret finansierer også dette, for mer informasjon, se gebyrregulativ og prisliste.
Tilsyn av avløpsanlegg er svært viktig for å forebygge forurensning i vannsig og bekker, og i neste omgang private drikkevannskilder, badeplasser og jordvanningsanlegg. Ordningen finansieres ved at alle husstander som ikke er tilknyttet kommunal avløpsledning betaler et tilsynsgebyr.
Det har skjedd en stor utvikling i tekniske løsninger for små avløpsanlegg de siste tiårene. Samtidig bruker husholdningene i dag mye mer vann enn hva som var vanlig i forrige generasjon. Derfor er det ikke alle avløpsanlegg som er i bruk i dag som tilfredsstiller dagens krav. Ved krav om oppgradering vurderer vi alltid alvorlighetsgraden på forurensningen.
Kommunestyrene i alle samarbeidskommunene har vedtatt Lokal forskrift om utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter m.v. og Forskrift om gebyr for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg.
For mer informasjon, se gebyrregulativ og prisliste
Tilsynet for små avløpsanlegg i Drammensregionen har rutinemessig prøvetaking av restutslipp fra minirenseanlegg annet hvert år. I 2016 har vi også startet prøvetaking av gråvannsanlegg. I lokal forskrift om utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter mv. er det satt følgende krav til restutslipp fra denne type anlegg:
Parameter: | Utløpskonsentrasjon: |
Tot-P | <1,0mg/l (Dette tilsvarer en renseeffekt på >90% |
BOF5 | <25mg/l (Dette tilsvarer en renseeffekt på >90% |
TKB / E.coli | <1.000 stk/100ml (Kravet frafalles der restutslipp ledes til grunn) |
Formålet med prøvetakingen er å identifisere anlegg som ikke renser så godt som forventet, og som derfor har behov for ytterligere undersøkelser eller tiltak. Prøvetakingen er utført etter opplæring fra leverandøren av anlegget, og vi har løpende dialog med leverandørene angående retting av feil som oppdages.
Det må påpekes at vannprøven kun viser et øyeblikksbilde, og at renseeffekten alltid vil variere over tid. Resultatene kan også bli påvirket av hva som havner i toalettet (kjemikalier, fett, søppel).
Renseresultatene er vist med følgende fargekoder:
Anlegg som mangler rensetrinn for hhv. fosfor eller organisk stoff er utelatt fra sammenstillingen, antall anlegg er oppgitt i tabellen. Anlegg med åpenbare driftsproblemer er ikke prøvetatt, og servicemannen har fått beskjed om problemet.
Tilsynskontoret tar prøver fra minirenseanleggene annet hvert år. Dersom servicemann foretar utbedringer på anlegg, ønsker vi fortløpende å ta nye, ekstra vannprøver for å dokumentere effekten. Resultatene under vil da også oppdateres fortløpende.
Renseresultater for ulike typer minirenseanlegg
Renseresultater for ulike typer gråvannsanlegg
Tilsynsgebyret har en annen innfordringsmåte enn slamtømmegebyret. Av hensyn til innfordringen må vi derfor sende separate fakturaer for de to gebyrene. Vi beklager så mye ulempene dette medfører for deg som anleggseier!
Tilsynsgebyret omfatter alt kommunens arbeid for å hindre forurensning fra små avløpsanlegg, bl.a. kontroll av tanken ved tømming, prøvetaking og analyse av vannprøver fra minirenseanlegg og gråvannsanlegg, kontroll av oppstuving i infiltrasjonsarealer, kontroll av utslippspunkt, analyse av vannprøver fra lokale vannkilder og vassdrag, rapportering til nasjonale myndigheter og oppfølging av anlegg som ikke fungerer slik de skal. Minirenseanlegg må i tillegg ha egen serviceavtale fra leverandør. Mer informasjon finnes i Tilsynsplanen.
Tilsynsgebyret er et årsgebyr, og gebyrsatsene er beregnet ut fra at anlegget skal kontrolleres samtidig med slamtømming. Det betyr at du også må betale gebyr for det året du ikke har tømt anlegget. Tilsynsgebyret finansierer også andre aktiviteter, se Tilsynsplanen
Alle eiendommer med avløpsanlegg < 50 pe omfattes av tilsynsordningen. Gebyrregulativets punkt 3.1 sier imidlertid at: For eiendommer som ikke er i bruk i ett kalenderår eller lenger, kan det søkes skriftlig fritak fra tilsyn. Forutsetning for å gi fritak er at tømmefirma tømmer anlegget fullstendig og gir tilsynskontoret beskjed om at dette er gjort. For eiendommer hvor det er gitt fritak, plikter eier selv å informere når avløpsanlegget igjen tas i bruk. Tilsynskontoret vil også hvert år rutinemessig undersøke hvorvidt eiendommen fortsatt står ubebodd.
Du må altså be tømmefirma gjennomføre slutt-tømming. Da tømmes tanken helt for vann, og tømmefirmaet gir oss beskjed om dette. Deretter skriver du en epost eller et brev til oss og forklarer framtidsplanene for eiendommen. Ut fra dette kan vi registrere anlegget som ute av bruk, og du slipper faktura for slamtømming og tilsyn. Du må påregne å få årlige spørsmål om anlegget fortsatt er ute av bruk, og vi kan også gjennomføre kontroller for å sjekke om det står vann i anlegget.
Gebyr for tilsyn faktureres hver høst. Alle avløpsanlegg som er registrert i drift per 01.07. må betale tilsynsgebyr for dette året. For anlegg som skal nedlegges / tilknyttes kommunalt avløpsnett, må ferdigmeldingsskjema for arbeidet foreligge før 01.07. hos tilsynskontoret for at anlegget skal kunne unntas tilsynsgebyr.
Kommunen må alstå sende oss kopi av søknad om ferdigattest datert før 01. juli 2020 hvis du skal slippe å betale tilsynsgebyr.
I punkt 1.1 i vårt gebyrregulativ står det: Ved salg av eiendom skal oppgjøret for kommunale gebyrer skje mellom selger og kjøper, gjerne med bistand fra eiendomsmegler. Kommunen har ikke ansvar for dette oppgjøret. Det er altså en av meglers rutineoppgaver i forbindelse med salget å avregne gebyrer i forhold til når på året eierskiftet skjedde.
I vårt anleggsregister har vi en kobling til det statlige eiendomsregisteret (matrikkelen). Ved eierskifte får vi derfor informasjon om ny eier så snart dette er tinglyst.
For noen eiendommer har vi gjort avtale om at fakturaer og annen informasjon skal sendes til andre enn tinglyst eier. I slike tilfeller oppdateres ikke eierinformasjonen automatisk, og eier må derfor gi oss beskjed dersom det skjer et eierskifte.
Ved beregning av gebyrprisen er det tatt hensyn til både forventet arbeidstid, utgifter til analyse av vannprøver og hvor mye mangler / behov for oppfølging de ulike anleggstypene vanligvis har. Kostnadsforskjellene mellom de ulike anleggstypene ble da så små at det ikke var grunn til å differensiere gebyrprisen. Tilsvarende kostnadsberegninger gjøres hvert år som ledd i arbeidet med gebyrregulativet.
Alle kommunale gebyrer for vann og avløp skal settes slik at utgifter og inntekter går i balanse. Dersom regnskapet skulle vise at dagens satser gir et overskudd, vil gebyrene bli redusert neste år. Se også gebyrregulativ og prisliste
Eiere av private avløpsanlegg betaler ikke kloakkavgift til kommunen, de betaler i stedet slamtømmegebyr og tilsynsgebyr. Gebyrsatsene vedtas av kommunestyret i hver kommune ved hvert årsskifte. Hvis du får faktura fra kommunen for andre kommunale tjenester, inngår ikke slamtømming og tilsynsgebyr på kommunens faktura.
Eiere av minirenseanlegg må i tillegg ha egen serviceavtale for sitt anlegg. Dette er en teknisk oppfølging av minirenseanlegget som ikke overlapper med tilsynet beskrevet over. Servicemann har ansvar for at alle tekniske komponenter fungerer, beredskap ift. reservedeler, påfylling av kjemikaler mm.
Ved tilsynet ser man også etter andre ting enn servicemannen gjør, for eksempel utløpskonsentrasjoner i restutslippet fra minirenseanlegget, hvor restutslippet føres og at det ikke kommer i konflikt med brukerinteresser som drikkevann, bading, barns lek eller jordvanning. I tillegg har vi oppfølging av servicerapporter fra firmaet som utfører service og vedlikehold.
Undersøkelser som er gjort av minirenseanlegg i drift viser at det er store variasjoner i utløpskonsentrasjonene. Grunnen til dette kan være at en del av anleggene har mangelfullt vedlikehold og driftsoppfølging. Dette kan medføre at anleggene renser ikke så godt som forventet. For mer informasjon, se Bioforsk og COWI Rapporter.
Ja, dette er en viktig effekt av kontrollordningen. Alle som ikke er tilknyttet det kommunale avløpssystemet, må betale det årlige gebyret og får besøk av tømmebilen. Ulovlige systemer blir oppdaget når kommunens kontrollør kommer på besøk. Eier får da en tidsfrist for å utbedre avløpsanlegget. Brudd på forskriften kan straffes med tvangsmulkt.
Eiendommer som ikke har innlagt vann, omfattes ikke av slamtømme- eller tilsynsordningen. Vi ønsker likevel å registrere hvilken toalettløsning eiendommen har, til bruk ved kartlegging av forurensning i nærmiljøet.
Hvis du har innlagt vann, må du betale tilsynsgebyr selv om du ikke har vannklosett. Med innlagt vann menes vann fra vannverk, brønn, cisterneanlegg e.l. som er ført innendørs gjennom rør eller ledninger. Dette omfatter også hageslanger og regnvann fra takrenne som fører vann inn i bygningen.
Det betales ett gebyr per anlegg hvert år, uavhengig av hvor mange husstander som er tilknyttet anlegget. For husstander som har separate avløpsanlegg for svartvann og gråvann, betales imidlertid kun ett tilsynsgebyr.
Hvis du deler avløpsanlegg med naboen, deler du også utgiftene. Avløpsanlegget må da være dimensjonert til å rense avløpsvann fra flere husstander. Gebyrene følger eiendommen, så hvis naboen ikke betaler sine regninger, er det likevel ikke ditt problem.
Siden du har et privat avløpsanlegg, er det du selv som er ansvarlig for at anlegget renser godt nok etter dagens krav. Teknisk avanserte anlegg har vanligvis krav om serviceavtale med fagkyndig firma. Her finner du mer informasjon om Eiers ansvar:
Anleggseier er ansvarlig for at kumlokk er sikret slik at de ikke er farlige for små barn eller dyr. Lokk av glassfiber eller annet lett materiale må sikres med splint, hengelås e.l. Husk imidlertid at tanken skal være tilgengelig for slamtømmer. Lokket må ikke være tyngre enn at en voksen person greier å flytte det ved tømming eller tilsyn.