Tillater mer aktivitet for barn og unge

Lier kommune åpner opp for organisert trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter ute og inne for barn i barneskolealder og yngre, og aktiviteter utendørs for ungdom opp til 20 år.

Lier kommune har en egen forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte. Da kommunestyret vedtok denne 5. november, ble det presisert at kommunedirektøren kan vurdere å åpne for aktiviteter for barn og unge fra 20. november dersom smittesituasjonen tilsier det.

Nye regler for barn og unge

Nå har kommunedirektøren gjort en ny vurdering. Fra og med fredag 20. november blir det åpnet opp noe mer for organisert trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter for barn og unge.

• Det er nå tillatt med organiserte trenings-, kultur- og fritidsaktiviteter både utendørs og innendørs for barn i barneskolealder og yngre, så lenge aktiviteten kan gjennomføres uten foresatte til stede.
  • Elever som tilhører en skole som er på rødt tiltaksnivå, kan ikke delta på aktiviteter innendørs. (Per nå er barneskolene i Lier på gult nivå).

• Det er nå tillatt med utendørsaktiviteter for unge i ungdoms- og videregående skolealder og opp til 20 år.

• Det er nå tillatt med utendørsaktiviteter for personer over 20 år når det maksimalt er fem deltagere pluss trener/instruktør, og såfremt deltagere som ikke tilhører samme husstand kan holde to meter avstand til andre.

Reglene som nå endres gjelder trening. Det vil ikke bli anledning til å spille kamper, turneringer eller cuper.

Takker liungene

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal forklarer hvorfor det nå blir gjort endringer i reglene for organisert aktivitet for barn og unge.

- Det er viktig for barn og unge å kunne delta i organiserte aktiviteter, og vi ser at det er lite smitte mellom yngre barn. Vi har også bedre kontroll på smitteveiene, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Ordføreren takker liungene for at de har vært flinke til å ta vare på hverandre i denne uvanlige og krevende tiden.

- Vi opplever at liungene har vært flinke til å følge opp forskriften vi har kommet med. Det må vi fortsette med når vi åpner forsiktig opp igjen, sier Ringdal.

Hvilke regler gjelder i Lier nå?

Det er også gjort noen andre justeringer i forskriften. Blant annet er det nå tillatt at treningssentre tilbyr rehabilitering og opptrening etter skade eller sykdom, når dette tilbys en-til-en.

Forskriften har også en presisering om at møtevirksomhet på arbeidsplasser skal gjennomføres digitalt så langt arbeidets art tillater det. Der digitale møter ikke lar seg gjennomføre, skal det holdes minst to meter avstand til andre møtedeltagere som ikke tilhører samme husstand.

Her kan du lese hele den reviderte forskriften som gjelder fra 20. november til 1. desember:

Forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte (covid-19) i Lier kommune

Veileder til lokal forskrift om smitteverntiltak