Lagspilleren Marianne elsker jobben som lærer i Lier

- For et privilegium å få lov til å være en viktig person i et barns liv, sier kontaktlærer Marianne Falk Hagby på Hegg skole i Lier.
Marianne Falk Hagby (26) er en lidenskapelig fotballspiller på fritiden. Hun trives også i rollen som lagspiller på et stort lærerteam på Hegg skole i Lier.

- Jobben som kontaktlærer for 6. klasse på Hegg skole ville jeg ikke byttet bort med noen. For en fin gjeng jeg har i klassen. Jeg savner elevene når vi har sommerferie og gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag, smiler kontaktlærer Marianne Falk Hagby.

Vi har ingen problemer med å tro på henne. Entusiasmen og gleden over å få jobbe som lærer gjennomsyrer samtalen på lærerrommet på Hegg skole i Lierbyen.

Hegg skole ble åpnet i 2015 og rommer 450 elever i 1. til 7. klasse. Skolen ligger bare et par kilometer unna E18 på Kjellstad.

God plass til lek og moro i skoleområdet på Hegg.

Fikk andre tilbud også

Marianne er opprinnelig fra Krokstadelva i Nedre Eiker, men bor nå i Drammen. Hun tok lærerutdannelsen sin i Trondheim og var ferdig utdannet våren 2017.

Hun søkte på lærerstillinger rundt Drammen og vurderte tilbud fra både Lier, Nedre Eiker og Drammen.

Valget falt på en fast lærerstilling på Hegg skole, der hun startet som kontaktlærer for 5. klasse i august 2017. Hun er fortsatt kontaktlærer for den samme gjengen - som nå går i 6. klasse.

- Jeg fikk andre jobbtilbud, men hadde en veldig god magefølelse etter at jeg var på jobbintervju i Lier. Spesielt rektorene som var med på intervjuet gjorde et godt inntrykk. Jeg følte de så meg for den jeg er, og at de veldig gjerne ville ha meg i jobben, forteller Marianne Falk Hagby.

SJEKK UT LEDIGE STILLINGER I LIER KOMMUNE

Her er Marianne sammen med lærerkollega Hilde Hasla Hopstad.

God hjelp å få

Som nyutdannet lærer i ny jobb er spørsmålene mange. Heldig er Marianne som har et flott team rundt seg med kompetente og flinke kollegaer som hjelper med hva det måtte være.

- Jeg har vært veldig heldig. Da jeg begynte fikk jeg god hjelp og innføring, samtidig som jeg hadde gode folk rundt meg som guidet meg rundt og bidro med nyttige tips og hjelp. Tryggheten det ga meg som ny lærer var fantastisk. Samtidig ble jeg en del av et team på 5. trinn, og vi var flinke til å hjelpe hverandre. Jeg er god på noe, andre er god på noe annet. Sammen spiller vi på lag – og det tjener alle på, mener 26-åringen.

Hun trives godt på en stor skole med mange elever og ansatte.

Den sentrale beliggenheten til skolen gjør at Marianne kun bruker et kvarters tid fra hjemmet i Drammen til hun er på jobben i Lierbyen.

Marianne Falk Hagby er veldig knyttet til elevene sine.

Takknemlig for muligheten

Kontakten med de 20 elevene i klassen beskriver hun som veldig god.

Selv om det var en overgang å gå fra en studietilværelse og til en fast jobb med kontaktlæreransvar på en skole, så vokste hun fort inn i rollen.

- Det er jo noe av det som er så fantastisk med dette yrket. Å få lov til å utgjøre en forskjell i et barns liv og gi dem noe som de bærer meg seg resten av livet.

Jeg blir veldig knyttet til elevene mine, men har også en veldig god dialog med de foresatte. Så blir det jo mye fotballprat med de elevene som er interessert i det. For mange er det en fin inngangsport til å prate om andre ting, smiler Marianne Falk Hagby.

Hegg skole i Lier.

Gode grunner for Hegg

Når vi spør henne om hva hun vil trekke frem for å fremheve Hegg skole og Lierskolen, svarer hun:

- På Hegg ligger det god ledelse i bunn. De ser meg. Så har jeg fantastiske kollegaer, mange av dem blir venner for livet. Bygningsmassen på Hegg er utrolig flott. Alt er jo nytt - og gymsalen er spesielt bra.

Skolen ligger sentralt til, samtidig som det er landlige omgivelser. Går vi noen få minutter så er vi i skogen. Her er det mange gode argumenter for å søke jobb. Jeg stortrives, forteller lærer Marianne Falk Hagby.

LES OGSÅ:

AKTUELLE LENKER: