– Ingen liunger skal ha møkkete lakksko på 17. mai

Optimistisk: Hermann Schøttke, driftsleder i Lier vei, vann og avløp KF, er glad de blir ferdig med feiing og rengjøring til 17. mai.
Det så mørkt ut lenge. Nå kommer Hermann Schøttke, driftssjef i Lier vei, vann og avløp, med en gladnyhet: Feiing og rengjøring av kommunale veier og områder i Lier blir ferdig til nasjonaldagen.

Som alle liunger har fått erfare har det vært en lang vinter med mye snø og glatte veier. Det har betydd tonnevis med grus på veiene, som Lier vei, vann og avløp KF (Lier vva) de siste ukene har jobbet hardt for å fjerne.

– Det har vært en stor utfordring på grunn av mengden med grus. Vi har vært nødt til å tømme maskinene ofte, og det tar tid. I tillegg har mye grus havnet i sluk så de må også tømmes ekstra, sier Hermann Schøttke, leder for driftsavdelingen hos Lier vva.

Har lagt ned en kjempeinnsats

For bare et par uker siden trodde ikke Schøttke de skulle klare å bli ferdige innen «fristen» som tradisjonelt er nasjonaldagen 17. mai.

Nå ser det imidlertid lyst ut:

– Vi har klart å ta igjen mye. Alt har fungert som det skal, og det har blitt lagt ned en kjempeinnsats av gutta. Nå ser det ut til at alle kommunale bilveier, gang- og sykkelveier, offentlige plasser og parkeringsplasser blir ferdig til 17. mai.

Den datoen står høyt for Schøttke og arbeiderne på vei.

– Det ligger nok litt i stoltheten. Ingen liunger skal ha møkkete lakksko på 17. mai, sier han.

Tranby og Lierskogen gjenstår

Lier vva har fem feieenheter ute, og per 5. mai gjenstår feiing og rengjøring på Tranby og Lierskogen i hovedsak.

Maskinene fylles fort opp på grunn av all grusen. De tømmes enten direkte i konteinere eller mellomlagres på egnede plasser til de blir kjørt til Lindum.