Duket for matgilde for store og små på Store Gilhus gård

Fra 13. september til 9. oktober kan du få med deg mange spennende arrangementer – og mye god mat, på festivalen Matveien 2022.

Matveien 2022 er en festival på Lier kommunes egen gård – Store Gilhus.

Her blir det familiedager, gründermøter, høsttakkekonsert, kunstutstilling, matkurs og mye mere moro i fire uker til ende.

Det store programmet for Matveien kan du se her

Vil synliggjøre mangfoldet

Matveien 2022 er et prosjekt innen LierLøftet, som blant annet skal løfte frem lierbøndene og det de er spesielt gode på, nemlig produksjon av smakfull, trygg, sunn, kortreist og klimavennlig høykvalitetsmat.

– Jeg er veldig stolt over at vi nå får en egen matfestival i Lier som viser frem alt det grønne Lier har å by på i matveien, sier Gunn Cecilie Ringdal, ordfører i Lier kommune.

– Vi ønsker å synliggjøre det fantastiske mangfoldet av næringer i Lier som omhandler mat i en eller annen form. At Lier ikke bare huser et utrolig variert og rikholdig landbruk, men også naturressurser for sanking av mat. Jakt, fiske, bær og sopp, for å nevne noe. I tillegg befinner mange små, og flere av de virkelig store og kjente, matnæringsaktørene seg i Lier. I informasjonsutstillingen LierLøftet presenterer vi noen av disse, og hva de gjør for å minske matsvinn og klimagassutslipp, forteller Inger Bondevik Grimm, prosjektleder for Matveien 2022.

Her kan du lese mer om LierLøftet

Noe for alle

Festivalen varer i fire uker og egner seg både for barn og voksne.

– Vi håper at det omfattende programmet kan treffe ulike målgrupper. Alle som er interessert i norsk matproduksjon og matindustri er også velkommen til å delta på Matkonferansen 13. september. Det blir noe for enhver smak, sier Grimm.

Her kan du lese mer om Matkonferansen 13. september

Store Gilhus

Festivalen blir holdt i idylliske høstomgivelser på Store Gilhus gård som er eid av Lier kommune. Dette er en flott mulighet til å ta en titt på innsiden av hovedhus, stabbur og låve.

– Vi håper folk vi få øynene opp for det imponerende arbeidet som de lokale bøndene legger ned for å produsere sunn, smakfull, kortreist og klimavennlig mat, avslutter Grimm.

Du kan lese alt om Matveien 2022 her