Snakker om pårørenderollen på åpen dag om demens

Det begynte med at Åshilds ektemann var mye trøtt og sliten. Så kolliderte han nesten på jobb som bussjåfør. Etter et besøk hos nevrolog fikk de svar på hvorfor. På åpen dag om demens 18. januar kan du høre Åshilds historie om det å være pårørende til en person med demenssykdom. Hit kommer også fagpersoner som snakker om sykdommen som hvert år rammer 10.000 nordmenn.

Over 100 000 personer i Norge lever med demenssykdom. Åshild Leites ektemann var bare 59 år da han fikk diagnosen. Diagnosen ga ekteparet en forklaring på hvorfor Rune hadde vært så trøtt og sliten over en lang periode. Og hvorfor han som bussjåfør ikke forstod at han feilberegnet trafikkbildet og nesten forårsaket en ulykke.

- Det var passasjerene som måtte be han om å bremse. Den dagen forstod han selv at han ikke kunne fortsette som bussjåfør, sier Åshild Leite.

Viktig med åpenhet

Torsdag 18. januar 2024 kommer hun til Lier kulturscene for å snakke om pårørenderollen på åpen dag om demens.

- Rune har hele tiden ønsket åpenhet om sykdommen. For oss har dette vært veldig viktig, sier Åshild. Arrangementet på kulturscenen er gratis, og varer fra klokken 17.30 - 20.00.

Konferansier Eva Bratholm skal lose deltagerne gjennom et variert program. Dette arrangementet er for deg som har fått demensdiagnose, er pårørende, venn, kollega eller nabo til en som har fått diagnosen.

En annerledes hverdag

Åshilds ektemann fikk demensdiagnosen for 11 år siden. Han bor fortsatt hjemme i leiligheten i Slemmestad, og det er først det siste året han har merket en eskalering i kognitiv svikt, balanseproblemer og vanskeligheter med språket.

- Vi har vært heldige, sier hun, og legger til:

- Som pårørende settes tålmodigheten på prøve, og det er vanskelig å føle at man ikke strekker til. For mange er det også en sorg at hverdagen forandrer seg. Jeg husker at jeg tenkte at det ikke var slik vi hadde planlagt alderdommen.

Program for åpen dag om demens

• Åpning ved ordfører Kjetil Kivle

• Hva er demens? Symptomer og behandlingsmuligheter. Ved Peter Bekkhus-Wetterberg, overlege og spesialist i geriatri ved Oslo Universitetssykehus

• Det gjelder oss alle – demens i et samfunnsperspektiv. Ved Kari-Ann Baarlid, demensfaglig seniorrådgiver i Nasjonalforeningen for folkehelsen

• Min historie. Ved Åshild Leite, pårørende Asker demensforening

• Temadiskusjon om frivillighet. Hvor trykker skolen og hva trenger vi nå?

• Musikkinnslag ved Mari og Werner

• Overraskelse

Ny giv for Lier demensforening

Lier demensforening har tidligere vært en aktiv og drivende forening, men har vært «sovende» de siste 3-4 årene. Men nå har nye krefter funnet sammen for å revitalisere demensforeningen i Lier.

Etter et møte mellom Venneforeningen på Fosshagen ressurssenter, fagpersoner, Nasjonalforeningen for folkehelsen og Lier kommune 4. januar 2024 er et interimstyre på plass.

Interimsstyret har som oppgave å finne frem til personer som vil inngå i et fast styre, og gjennomføre et ekstraordinært årsmøte for å formelt velge det nye styret. Interimstyret for Lier demensforening inngår under paraplyen til Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Disse har sagt ja til å stille i det nye interimstyret:

• Åshil Brudal, kasserer

• Mona Thorsrud og Sylvi Johnsen, venneforeningen ved Fosshagen ressurssenter

• Stein Hoff, vikarierende lege ved Fosshagen ressurssenter

• Arne Braadland, pårørende, Kor Livat (kor for hjemmeboende personer med demens)